۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۹۰۴۳۳
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

اعتکاف؛ بهبود دهنده وضعیت اخلاقی جامعه

حجت‌الاسلام مرتضوی اعتکاف را فرصت مناسبی برای ارزیابی خویشتن خواند و گفت: افزایش سطح معنویت و اخلاق جامعه مهم ترین آثار آیین اعتکاف است.
حجت‌الاسلام سید مرتضی مرتضوی

حجت‌الاسلام سید مرتضی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اگر اعتکاف بر همان مبنایی که در فقه موجود است، انجام شود آثار بسیار معنوی و خوبی در جامعه خواهد داشت، گفت: یک آثار روحی در وجود انسان مؤمن دارد که تنها با تفکر در کارها و اعمال قبل از اعتکاف و برنامه‌ریزی برای کارهای بعد از آن ایجاد می‌شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تفکر نسبت به اعمال برای فرد معتکف ضروری است، اظهار داشت: یکی از اعمالی که در اعتکاف باید انجام شود این است که معتکف با خود خلوت کند و گناهان خود را اعم از حق‌الناس و حق‌الله برشمارد و درصدد جبران آن‌ها برآید.

برنامه ریزی مناسب برای معتکفان داشته باشید

وی با انتقاد از برخی برنامه‌هایی که برای معتکفان در مراسم اعتکاف گذاشته می شود، ابراز داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که اعتکاف آنگونه که باید انجام بشود، صورت نمی‌پذیرد چراکه در اعتکاف به اندازه‌ای معتکف را مشغول دعا و سخنرانی و غیره می‌کنند که دیگر مهلت تفکر در اعمال برای معتکف باقی نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام مرتضوی خاطرنشان کرد: ضروری است که در برنامه‌های اعتکاف اندک تغییری ایجاد شود و ساعت‌هایی را برای تفکر شخص معتکف در اعمال و رفتار خودش بگذارند تا با خود و خدایش خلوت کرده و اعمال خویش را اصلاح کند.

کارشناس مسائل مذهبی در پایان از آثار فرهنگی و اجتماعی اعتکاف در جامعه سخن به میان آورد و عنوان کرد: از جمله این آثار می‌توان به افزایش سطح معنویت و اخلاق مردم اشاره کرد به ویژه در حوزه اخلاق چراکه امروزه در جامعه رذائل اخلاقی بسیار زیاد است و اینگونه اعمال سبب می‌شود تا انسان ها لحظه‌ای از خواب غفلت بیدار شده و درصدد اصلاح اعمال خود برآیند./841/ت302/س

ارسال نظرات