۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۴۹۰۸۲۶
حجت الاسلام حسینی قمی:

شکرانه پیروزی عفو و گذشت است

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان این که اگر روزی بر دشمن خویش پیروز شدید، شکرانه آن، عفو و گذشت از دشمن است، گفت: متاسفانه این گذشت در جامعه اسلامی امروز مبدل به کیمیای نایاب شده است.
حجت الاسلام حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، امشب در مراسم شام میلاد امام علی(ع) در حرم مطهر رضوی با بیان این که امروزه متاسفانه از مستحبات غافل شده و در واجبات نیز از خود سستی و کاهلی نشان می دهیم، گفت: آیت الله شبیری زنجانی در قم با 90 سال سن تمامی نافله های خود را می خوانند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه و حداکثری از فرصت های شبانه روز در راستای بهره مندی از معارف دینی تصریح کرد: یکی از مهمترین آداب زیارت خواندن قرآن در حرم ائمه و هدیه به امامی است که به زیارتش آمده اید، امروز هر یک از جوانان ما باید همراه خود قرآن داشته و در بخشی از زمان شبانه روز آیات این کتاب نورانی را تلاوت کنند.

استاد حوزه علمیه قم به نقل داستانی از آیت الله شبیری زنجانی، از علمای برجسته قم پرداخت و بیان کرد: شبی پیش از نماز مغرب خدمت ایشان برای سوالی رسیدم، پس از پاسخ به سوال بنده در حالی که دقایقی تا اذان باقی مانده بود، قرآن خود را باز کرده و شروع به تلاوت کردند که این نوع از استفاده وقت باید الگوی جامعه در کسب معارف دینی باشد.

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه به بیان مساله اخلاقی از مکارم الاخلاق نهج البلاغه پرداخت و گفت: در یازدهمین حکمت از بخش حکمت آمیز نهج البلاغه اینطور آمده که اگر روزی بر دشمن خویش پیروز شدید، شکرانه آن عفو و گذشت از دشمن است که باید او را به بزرگواری خود ببخشید و از گناهش بگذرید.

وی در ادامه با بیان این که منظور از دشمن در این روایت آنانی که بنای به ریشه کن کردن اسلام و تنفر از نظام دارند نیست و مجازات آنان تفاوت دارد، تصریح کرد: اگر با کسی دعوا و خصومتی داشتی و پیروز شدی از او بگذر اما متاسفانه این گذشت و عفو در جامعه مبدل به کیمیای نایاب شده و عفو و بخشندگی در جامعه اسلامی بندرت دیده می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خواست شما از ائمه اطهار باید خوش اخلاقی و خوش رفتاری باشد، به نقل داستانی از آیت الله خوانساری پرداخت و خاطر نشان کرد: روزی در حین درس آیت الله خوانساری، از علمای بزرگ شیعه، همسرشان وارد شده و شروع به گفتن ناسزا کرده و با کتاب ضربه ای به سر ایشان وارد می کنند.

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: پس از رفتن همسر ایشان، شاگردان اعتراض می کنند که چرا او را طلاق نمی دهید که آیت الله طباطبایی در پاسخ می گویند هر کس در دنیا به طریقی امتحان می شود و این زن وسیله امتحان من در جانب خداوند است؛ اینجا الحمد الله گفته و خداوند را شکر کردم زیرا به جایی رسیدم که عکس العملی نشان ندادم.

وی با بیان این که باید این طرز از رفتار در بنیان خانواده های اسلامی الگو و نمونه باشد، تصریح کرد: هنگامی که در رابطه ای پیروز شدی شکرانه آن پیروزی و سعادتمندی گذشت است که باید تلاش کنیم در زندگی رفتارهایمان اصلاح شوند./202/864/ب1

ارسال نظرات