۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۹۱۱۴۲
آيت الله نمازي مطرح كرد؛

لزوم توجه به فقه مسكن در ساخت و سازها

آیت الله نمازی با تأكيد بر احصاي آسيب ها و آفت هاي آپارتمان نشيني، گفت: براي هر يك از آفت‌ها، آسيب‌ها و تهديدهاي آپارتمان نشيني باید تدبير جداگانه اي اتخاذ شود.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي آیت الله نمازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، پيش از ظهر امروز در آيين افتتاح يكصد و چهل واحد مسكوني خيرساز كاشان و كلنگ زني 40 واحد مسكوني خير ساز اين شهرستان، با تسليت وفات زينب كبري(س)، گفت: امام خميني(ره) از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، نهادهاي كميته امداد و بنياد مسكن را براي كمك به نيازمندان تأسيس كرد.

وي با اشاره به اينكه مسكن يكي از مسائلي است كه بيشترين هزينه زندگي را به خودش اختصاص داده، افزود: با وجود گذشت بيش از 37 سال از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز هم ميليونها نفر در كشور فاقد مسكن هستند و با شرايط دشواري زندگي مي‌كنند.

آيت الله نمازي همچنين با بيان اينكه آمار پروژه هاي مسكن و خانه هاي احداث شده در كشور موجود است، گفت: آمار نياز مسكن در كشور تا رسيدن به هدف نهايي را نداريم و از آمار نيازمندان به مسكن در كشور بي اطلاع هستيم.

به گفته وي، در متون اخلاق اسلامي و انجام فعاليت هاي خيرخواهانه توصيه شده است تا به آنچه كه انجام داده ايد قانع نباشيد، بلكه آنچه را كه باید انجام بدهيد و انجام نداده ايد چيست و نبايد از اعمال خود رضايت داشته باشيد.

نماينده ولي فقيه در كاشان از مسكن به عنوان يكي ضروريات زندگي انسان نام برد و اظهار داشت: مسكن نيز مانند مسائل ديگر زندگي انسان، داراي سه عنصر فقه مسكن، اخلاق مسكن و قانون مسكن است كه متصديان امور مسكن در كشور بايد به آن توجه لازم را داشته باشند، چرا كه هركار و حرفه اي، فقه مخصوص به خودش را دارد.

آيت الله نمازي، آسيب‌ها و تهديدهاي آپارتمان نشيني را آزار دهنده خواند و با تأكيد بر لزوم توجه به فقه مسكن در پروژه هاي آپارتماني، خاطرنشان كرد: در آپارتمان نشيني كه يك لايه نازكي از ديوار بين چندين خانواده قرار دارد، آسايش و امنيت را از خانواده ها گرفته است.

وي آپارتمان سازي را سوغات غرب خواند و افزود: در اسلام چيزي به نام آپارتمان نداريم و خانه هاي اسلامي سنتي داراي فلسفه و حكمت است و تمامي مسائل اسلامي در خانه سنتي رعايت شده است.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: از امام صادق(ع) روايت است كه از سعادت مرد اين است كه خانه وسيع داشته باشد تا خانواده اش در آرامش و امنيت قرار داشته باشند، اما امروز با شرايط اقتصادي حاكم بر كشور چنين امري محال است.

به گفته وي آپارتمان سازي به گونه اي است كه تمامي منزل در معرض ديد است و داراي عوارض و آسيب‌ها و تهديدهاي اجتماعي است.

نماینده مجلس خبرگان رهبري بر لزوم تأسيس مراكز فرهنگي در نقشه پروژه هاي مسكن تأكيد كرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ديدار مسؤولان، احداث پروژه هاي فرهنگي اعم از مسجد و مدرسه را از اولويت هاي اجراي پروژه هاي مسكن اعلام كردند.

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه خدمات بزرگي در جامعه اسلامي ايران انجام شده است، گفت: اقدامات انجام شده لازم بوده است اما كافي نيست و بايد زماني برسد كه در كوتاه مدت هيچكس در جمهوري اسلامي فاقد مسكن نباشد و بايد به جايي برسيم كه هرجواني كه قصد ازدواج دارد از همان روز نخست كليد مسكن او را هم تحويل دهند.

وي با تأكيد بر احصاي آسيب ها و آفتهاي آپارتمان نشيني، اظهار داشت: براي هر يك از آفت‌ها، آسيب‌ها و تهديدهاي آپارتمان نشيني بايد يك تدبير جداگانه اي اتخاذ شود.

در ادامه علي ساغرچي مدير عامل انجمن خيرين مسكن ساز كاشان گفت: پروژه 140 واحدي مسكن خيرساز كاشان در بلوار صنعت كاشان با هزينه هاي بالغ بر 104 ميليارد ريال براي افراد نيازمند و فاقد مسكن در شهرستان كاشان احداث شده است.

وي با اشاره به اينكه پروژه 140 واحدي مسكن خيرساز كاشان داراي 16 هزار متر مربع زيربنا است، افزود: هر يك از واحدهاي اين پروژه دو 70 تا 85 مترمربع فضاي مفيد و دوخوابه و داراي كليه امكانات از جمله آسانسور و پاركينگ است.

مدير عامل انجمين خيرين مسكن ساز كاشان، يادآور شد: كلنگ پروژه 40 واحدي مسكن خير ساز با زير بناي يكهزار و 600 مترمربع زيربنا به زمين زده مي شود كه براي احداث اين پروژه به 24 ميليارد ريال اعتبار نياز است.

ساغرچي با اشاره به اينكه پروژه خيرساز مسكن كاشان در بهترين نقطه جغرافيايي شهرستان كاشان، بلوار صنعت احداث شده است، گفت: اين پروژه هيچگونه تابلو و نشاني كه بيانگر خيرساز بودن باشد ندارد و منابع مالي آن از طريق بانك، تسهيلات بانكي و آورده متقاضي است.

وي در ادامه يادآور شد: انجمن خيرين مسكن ساز شهرستان كاشان  نخستين  انجمن خيرين مسكن ساز است كه در استان اصفهان تأسيس شده است و فعاليت رسمي خود را از سال 90 آغاز كرده است و در اولين اقدام 50 واحد مسكن خيرساز را در كاشان احداث و به متقاضيان واجد شرايط واگذار كرد.

مدير عامل انجمين خيرين مسكن ساز كاشان، همچنين از احداث و تحويل يك پروژه 727 واحدي خيرين مسكن ساز كاشان براي خانواده هاي بي سرپرست و يا بد سرپرست در شهرك 22 بهمن كاشان خبرداد و يادآور شد: زمين اين پروژه به همت شهرداري و بنياد مسكن كاشان آماده و تحويل شد./201/1307/ب1

ارسال نظرات