۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۹۷۸۰۹
آیت الله مظاهری:

دشمنی یهودیان با اسلام از حسادت آن ها سرچشمه می گیرد

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: یکی از کارشکنی های یهودیان این بود که مسلمانان ضعیف النفس را شناسایی می کردند و با دادن وعده های توخالی به آن ها کاری می کنند که دست از اسلام بردارند تا بدین واسطه افراد دیگر را از گرویدن به اسلام بهراسانند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: دشمنی یهودیان با اسلام از حسادت آن ها سرچشمه می گیرد.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و نهم که می فرماید «وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه به توطئه گری های قوم یهود اشاره دارد؛ قرآن رابطه پنهانی یهودیان با قوم قریش برای تخریب اسلام را آشکار می کند و این توطئه گری های را نتیجه حسادت یهودیان معرفی می کند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: یهودیان در مدینه از قدرت فوق العاده زیادی برخوردار بودند، قدرتی که به سبب آن یهودیان از وجاهت خوبی در میان عرب ها برخودار شده بودند و این قدرتمندی تا زمان گسترش اسلام ادامه داشت؛ با ظهور و بروز هر بیشتر اسلام در میان عرب ها، مردم فوج فوج به اسلام می گرویدند و همین مسأله حسادت یهودیان را برمی انگیخت و آن ها را به توطئه گری وامی داشت.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قرآن و اسلام حق است و این مسأله را یهودیان صدر اسلام نیز می دانستند ولی حسادت بسیار عجیبی که داشتند، اجازه نمی داد قرآن و اسلام را بپذیرند به همین سبب بر علیه اسلام کارشکنی و توطئه می کردند؛ یکی از کارشکنی های یهودیان این بود که مسلمانان ضعیف النفس را شناسایی می کردند و با دادن وعده های توخالی به آن ها کاری می کنند که دست از اسلام بردارند تا بدین واسطه افراد دیگر را از گرویدن به اسلام بهراسانند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح عبارت «...فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ...»، اذعان کرد: قرآن خطاب به مسلمانان می فرماید، کاری به توطئه گری ها و تبلیغات منفی یهودیان نداشته باشید و تا زمانی که حکم جهاد برای شما بیاید صبر کنید چرا که پیروزی نهایی از آنِ مسلمانان است.

وی خاطرنشان کرد: با گسترش اسلام، یهودیان قدرت مثال زدنی خود را از دست دادند ولی با پیامبر اسلام قرار گذاشتند که زیر پرچم اسلام به صورت صلح آمیز زندگی کنند ولی به دلیل این که وجهه قبلی خودشان را در میان مردم از دست دادند حسادت ورزی و توطئه گری خود را شروع کردند.

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه صد و دهم سوره بقره که می فرماید «وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لأنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» اذعان کرد: قرآن خطاب به مسلمانان می فرماید، به جای درگیر شدن با یهودیان ارتباطتان را با خداوند و مردم مستحکم کنید؛ بهترین راه ارتباط با خداوند نماز است و کمک کردن به فقیران باید به گونه ای باشد که در میان امت اسلامی یک فقیر هم وجود نداشته باشد؛ با داشتن این دو بال، پیروزی حتمی از آنِ مسلمانان خواهد بود.

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: این آیه همانند آیات قبلی دروس اخلاقی فراوانی برای نسل ها دارد؛ یکی از دروس اخلاقی فوق العاده خوب این است که باید مواظب باشیم که حسادت نورزیم؛ حسادت یکی از بدترین صفاتی است که سبب تخریب شخصیت انسان حسود می شود چرا که این خصلت پست انسان را به کارهای بسیار زشتی وامی دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در یکی از کتب اخلاقی علما داستان بسیار زیبایی در زمینه حسادت ورزی نقل شده است؛ روزی مرد حسودی خطاب به غلامش می گوید آماده شو تا روی پشت بام همسایه برویم، تو باید روی پشت بام همسایه من را بکشی، غلام با تعجب می گوید چرا باید تو را بکشم، آن مرد حسود پاسخ می دهد به دلیل این که آبروی همسایه ام برود، غلام می گوید بعد از چنین اتفاقی تو خواهی مُرد، آن شخص حسود می گوید اگر من بمیرم ولی آبروی هسمایه ام برود اشکالی ندارد./201/867/ب1

ارسال نظرات