۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۴۹۸۵۸۷
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت اهمیت و توجه به اصل خدمت به خانه خدا در میان مردم

محمدی گفت: غبارروبی مساجد باید به گونه ای در میان مردم فرهنگ سازی شود که تنها مختص دهه تکریم نباشد بلکه مسجدی‌ها، ماهی یک بار وقت برای نظافت مسجد اختصاص دهند.
محمدرضا محمدی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد محمدرضا محمدی استاد دانشگاه و عضو شورایاران شهر تهران، در رابطه با تأثیر مساجد در تعالی فرهنگ عمومی جامعه، گفت: نقش مساجد در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه انکارناپذیر است و این حساسیت به دلیل اعتمادی است که مردم به مساجد و قداست آن دارند.

وی در ادامه افزود: صحبت هایی که در این مکان مقدس گفته و شنیده می‌شود، به دلیل اینکه دریافت آن قلبی است، تأثیر بسزایی در شنونده دارد؛ پس اگر ساختار مساجد صحیح باشد، قطعاً تأثیر آن در فرهنگ عمومی جامعه مشهود و ملموس خواهد بود.

عضو شورایاران شهر تهران، با بیان اینکه نحوه ارائه فرهنگ از سوی مساجد باید به روز رسانی شود، بیان داشت: یکی از معجزه های قرآن به روز بودن آن است؛ ما نیز همواره باید شیوه های آموزشی و فرهنگی را به روز کنیم تا جذب جوانان به سوی مساجد را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که از زمان پس از انقلاب، وجود پایگاه‌ها در کنار مساجد چه تأثیری در جذب مردم به ویژه جوانان به سمت مساجد داشته، گفت: این مقوله در دوره‌های گذشته نقش بسیار مؤثری داشت، طوری که از مساجد به سمت پایگاه جذب می‌شدند ولی در حال حاضر از سوی پایگاه جذب مساجد می‌شوند.

محمدی با اشاره به اینکه پایگاه‌ها باید برای جوانان کشش‌هایی ایجاد کنند، ابراز داشت: متأسفانه امروز جوانان را از مساجد و پایگاه‌ها گریزان می‌کنند؛ ولی با این حال، الحمدلله مجدد در این زمینه شاهد فرهنگ سازی و پیشرفت هستیم؛ پایگاه‌های مقاومت روی ابعاد فرهنگی، علمی، آموزشی و اخلاقی تأکید دارند که به خودی خود انرژی مثبت و مضاعفی را در جوانان به وجود می‌آورد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا داوطلب و اشتیاق برای خدمت به حرم امام رضا(ع) بیش از مساجد محلات است، گفت: طبعاً جایگاهی که امام رئوف در میان ما ایرانیان دارد، بیانگر این موضوع است ولی باید این آگاهی به مردم داده شود، همان خدایی که کفش‌داری در حرم امام رضا(ع) را می‌بیند، قطعاً شاهد جفت کردن کفش نمازگزاران مسجد نیز هست؛ ما باید اصل خدمت به مردم در خانه خدا را بیشتر تبلیغ کنیم تا همه بدانند اصل نیت و حضور قلب است که موجب توجه خداوند و قبولی عمل می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مساجد بسیار نیازمند خادمان افتخاری هستند، گفت: غبارروبی مساجد باید به گونه ای در میان مردم جا بیفتد که تنها مختص دهه تکریم نباشد بلکه مسجدی‌ها، ماهی یک بار وقت برای نظافت مسجد بگذارند؛ حتی نیروهای پایگاه مساجد نیز می‌توانند ماهی یک بار را به نظافت مساجد اختصاص دهند.

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا خاطره‌ای از دوران کودکی یا نوجوانی در مسجد دارید، گفت: بله، در ماه رمضان هنگام پذیرایی برای افطاری و همچنین در دهه محرم فعالیت داشتم، ولی در حال حاضر، با این تعریف که مسجدی بودن فقط نماز خواندن در مسجد نیست، اعتراف می کنم مسجدی نیستم اما اگر ماهی یک بار مسجد را نظافت کنم، شاید آن وقت بتوانم خود را مسجدی بدانم.

وی به عنوان سخن پایانی اظهار داشت: افتخار می کنم هر وقت داخل مسجد می شوم، شانه های پیرمردها و ریش سفیدهای مسجد را می بوسم؛ در عین حال که لذت می برم، غبطه می خورم که با این سن و سال و با سختی‌هایی که دارند اکثر اوقات در مسجد حضور دارند./۹۶۶/102/ب1

ارسال نظرات