۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۵۰۳۵۸۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

اعتماد به رازق بودن خداوند آرامش انسان را در پی دارد

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که بر اساس آیه ۷ سوره هود کیفیت عمل نسبت به کمیت آن در بیان قرآن کریم اولویت دارد، گفت: توجه به این حقیقت که روزی‌رسان حقیقی خداوند متعال است مقدمه آرامش روحی مؤمن است.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد خداوند متعال را منشأ حقیقی روزی توصیف کرد و عنوان داشت: توجه به این حقیقت که روزی‌رسان حقیقی خداوند متعال است مقدمه آرامش روحی مؤمن است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه آرامش روحی می‌تواند مقدمه تلاش خالصانه مؤمن خواهد بود، عنوان داشت: امام علی (ع) می‌فرماید «ان العبد لیحرم نفسه الرزق الحلال بترک الصبر و لا یزاد علی ما قدر له؛ بنده به سبب بی صبری، خودش را از روزی حلال محروم می‌کند و بیشتر از روزی مقدر هم نصیبش نمی‌شود.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که بر اساس آیه 7 سوره هود کیفیت عمل نسبت به کمیت آن در بیان قرآن کریم اولویت دارد، گفت: از پيامبر اکرم (ص) از معنى آيه «اَ يُّـكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً» پرسيدند حضرت در پاسخ فرمودند يعنى کدام‌یک عاقل ‏تريد. سپس فرمودند مقصود، كسى است كه عقلش كامل ‏تر، از خدا بيمناك ‏تر و در امرونهی خداوند دقيق‏ تر است؛ هرچند مستحباتش كمتر باشد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به این که قرآن کریم پیوند مکتبی را بر پیوند نصبی مقدم شمرده است، ابراز داشت: رسول گرامی اسلام می‌فرماید «ومن غشَّ مسلماً فی شراءٍ أو بیع فلیس مِنّا و یحشریوم القیامة مع الیهود، لأنّهم أغشُّ الخلق للمسلمین؛ و هر کس مسلمانی را در خرید یا فروش فریب دهد، از ما مسلمانان نیست و روز قیامت با یهودی‌ها محشور خواهد شد؛ زیرا آنان بیش از همه‌ی خلق نسبت به مسلمانان خیانت می‌کنند.»

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادبیات و هنر را ابزار معیار برای تربیت توصیف کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 3 سوره یوسف از قصص قرآنی به‌عنوان وسیله برای هدایت مؤمن یادکرده است.

وی افزود: امام خمینی در توصیف قرآن کریم فرموده است «این کتاب، کتاب قصه و تاریخ نیست بلکه کتاب سیر و سلوک الی الله و کتاب توحید و معارف و مواعظ و حکم است و در این امور مطلوب تکرار است تا در نفوس قاسیه تأثیری کند و قلوب از آن موعظت گیرد؛ و به‌عبارت‌دیگر کسی که بخواهد تربیت و تعلیم و انذار و تبشیر کند باید مقصد خود را با عبارات مختلف و بیانات متشتته گاهی در ضمن قصه و حکایت و گاهی در ضمن تاریخ و نقل و گاهی به‌صراحت لهجه و گاهی بکنایت و امثال و رموز تزریق کند تا نفوس مختلفه و قلوب متشتته هر یک بتواند از آن استفاده کنند.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) استفاده از تمام فرصت‌ها برای تربیت را پنجمین درس آیات جزء دوازدهم قرآن کریم دانست و گفت: حضرت یوسف از فرصت زندان برای تربیت تو هم‌سلولی خود بهر برد و این حقیقت به مؤمن می‌فهماند که برای تربیت معیار باید از هر فرصتی بهره ببرد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات