۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۸
کد خبر: ۵۰۳۹۷۱
حجت الاسلام محمدی:

تلاش و کوشش سبب افزایش روزی می شود

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که تلاش و کوشش سبب افزایش روزی می شود، گفت: دنبال روزی بودن حدی ندارد مگر این که بخواهد جای کارهای دیگری همانند واجبات را بگیرد.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس دینی و عقیدتی رسانه ملی شامگاه پنجشنبه در برنامه شهر باران که از شبکه سوم سیما پخش شد، در پاسخ به این که آیا دعاها حتما باید به زبان عربی باشد، گفت: این مسأله در دعا هیچ فرقی نمی کند و حتی در نماز هم انسان می تواند در نماز به هر زبانی که می خواهد دعا کند.

وی افزود: دعا لازم نیست حتما به زبان خاصی باشد اما برخی از دعاها وجود دارد که از نظر خاصیت، ادبیات و حال و هوا ویژه هستند، مثلا اگر بخواهیم دعای کمیل را ترجمه کنیم یک جمله آن را نمی توان به حقیقتش برگردانیم، تأثیری که در دعای کمیل وجود دارد در هیچ ترجمه ای نیست.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: گرچه انسان به هر زبانی که دلش بخواهد می تواند با خداوند متعال سخن بگوید و مانعی ندارد اما بهتر این است که آنچه خدا و اهل بیت(ع) به انسان ها آموزش دادند را استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از اوقات انسان نمی داند چه و چگونه از خدا بخواهد از این رو گاهی اشتباه چیزی را طلب می کند و چیزی که سبب قتل معنوی می شود را از خدا می خواهد، این که انسان چه چیزی از خداوند متعال بخواهند خود خدا و اهل بیت(ع) یاد داده اند.

حجت الاسلام محمدی با بیان این که انسان در چه و چگونه خواستن آزاد است، ابراز داشت: خدا و ائمه طاهرین(ع) بهتر یاد داده اند که انسان چگونه بخواهد، اگر مراعات کرده و با ادبیات آن ها طلب کنیم بسیار بهتر است، اگر انسان در زمان دعای کمیل به معنای آن هم توجه داشته باشد خاصیت و اثرش چند برابر خواهد شد.

وی در پاسخ به این که آیا نفرین کمی روزی می آورد، عنوان کرد: در روایات آمده که انسان نباید نفرین کند، در روایات بیان شده که وقتی نفرین از شخصی صادر می شود همانند پرنده ای پرواز می کند و اگر طرف مقابل مستحق نفرین بود آنجا می نشیند والا خود شخص نفرین کننده را گرفتار می کند، ازاین رو انسان باید در فضای ایمانی نفرین نکند.

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: گاهی انسان دشمن خدا را نفرین می کند که خود خدا هم نفرین کرده است اما نسبت به مؤمنان نباید نفرین کرد، در عین حال جایی ندیدم که نفرین سبب کمی روزی نفرین کننده شود اما ممکن است بر نفرین کننده مستحق اثر بگذارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تلاش و کوشش انسان سبب افزایش رزق و روزی او می شود، اضافه کرد: حتما این گونه است، قرآن می فرماید که برای انسان جز آنچه که سعی می کند وجود ندارد، اگر انسان تا قیامت هم دعا کند خبری از روزی نیست از این رو باید کار و تلاش کند، دنبال روزی بودن حدی ندارد مگر این که بخواهد جای کارهای دیگری همانند واجبات و عبادات  و استراحت را بگیرد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات