۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۰۴۵۱۵

بازتاب مجازی سخنان رهبری در جمع دانشجویان

کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کمپین «آتش_به_اختیار» به دستور رهبری در حوزه فرهنگی واکنش نشان دادند.
اردوی جهادی طلاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه افکار، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیداری سه ساعته با دانشجویان، ضمن شنیدن دیدگاهها و نقطه نظرات دانشجویان درباره مسایل علمی و دانشگاهی و همچنین موضوعات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور در سخنانی، دانشجویان را در صفوف مقدم مبارزه مستمر نظام اسلامی با نظام سلطه خواندند و نگاه نقادانه و مطالبه‌گرانه دانشجویان در مسایل مختلف را تأیید  کردند.

ایشان در بخشی دیگر از سخنانش با تایید بر «تلاش جدی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاهها» تصریح کردند: گاهی دستگاه های مرکزیِ فکر، فرهنگ و سیاست، دچار اختلال و تعطیلی می‌شوند که در این وضعیت، باید افسران جنگ نرم، با شناخت وظیفه خود، به صورت آتش به اختیار، تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب باواکنش های متفاوتی در فضای مجازی روبرو شد. پرویز امینی، تحلیلگر سیاسی در باره این موضوع نوشت: جدا کردن یک گزاره از کلیت بافت متن کلامی و غیرکلامی یک دیدار طولانی سه ساعته، فضای تکثر تفسیرها را تشدید کرد. برخی از این تفاسیر را می‌توان در چند محور جمع‌بندی کرد:

1 - دعوت دانشجویان به هرج‌ومرج‌طلبی و نفی هرگونه هنجارمندی قانونی و عرفی

2 - بی‌اعتبار شمردن ضوابط و عرف‌ها و نهادهای قانونی

3 - نفی چشم‌انتظاری از نهادهای حاضر در جمهوری اسلامی (وجه سلبی) و تکیه به ظرفیت‌های خودجوش فردی و جمعی مردمی انقلاب (وجه ایجابی) برای پیش بردن گفتمان انقلاب اسلامی.

رویه و نظرگاه رهبری در یک دوره طولانی از اول انقلاب تا کنون  به وضوح نشان می‌دهد که دو تفسیر اول، مردود است. مثلا محکومیت حمله دانشجویان به سفارت انگلیس و عربستان یا محکومیت حرکت اعتراضی به سید حسن خمینی در 14 خرداد 89 و نیز حرکت تندی که نسبت به لاریجانی در 22 بهمن یکی از سال‌ها در قم انجام شد.

در ادامه واکنش های متفاوت کاربران شبکه هاس اجتماعس به این موضوع را می خوانید:

احمد دستاران در این خصوص نوشت: درصد زیادی از سخره بگیران آتش به اختیار حتی سخنرانی را گوش هم نکردن، وگرنه حتماً به این فکر می کردن که آتش به اختیار در فضای فرهنگی یعنی چی؟

به نظر کمیل درویشی  آتش به اختیار یعنی بابودجه شخصی: نوشتن کتاب، تهیه نشریه، دورهمی مطالعاتی، مباحثه رودررو، برگزاری همایش، ساخت فیلم و ...

کاربری به نام گلرومفرد با انتقاد از کج فهمان نوشت: از کسانی که در کارنامه شان آتش زدن مسجد و لخت کردن بسیجی وجود دارد توقع نداشته باشین از آتش به اختیار برداشت فرهنگی کنند.

حمزه ناجیان نیز نوشت: همونجوری که سایت رهبری نوشته آتش به اختیار یعنی: تصمیم، فکر، حرکت و اقدام.

فعال دیگر فضای مجازی نوشت: اینایی که آتش به اختیار گفتن آقا رو جنجال کردن همونایی بودن که روز انتخابات میگفتن انگشتر ارغوانی آقا راهو نشون داده.

عمو فرزاد نیز نوشت: از آتش به اختیار یه عده کار فرهنگی خودجوش برداشت کردند، یه عده برخورد فیزیکی و خشونت. دسته اول معروفند به خشونت طلبی، دسته دوم به روشنفکری!

سیدمهدی نیازی توئیت کرد: آتش به اختیار یاد این جمله شهیدبهشتی است در این انقلاب آنقدر کار هست که می توان انجام داد بی آنکه هیچ پست، سمت، حکم و ابلاغی در کار باشد.

روح الله مهدوی نیز نوشت: نکته اینه که فرمان  آتش  به  اختیار، خطاب به هسته ها صادر شده نه حرکت انفرادی، این یعنی بازهم کار سازمانی اما خودجوش لازمه، لطفا بهش دقت بشه!

یکی از فعالان فضای مجازی نوشت: کارخودرهبری گفته منظوراز آتش به اختیار اینه که خودتون تصمیم بگیرید، فکرکنید، پیداکنید و حرکت کنید، بعضیا اصرار دارند که نه، رهبری اجازه کارهای خودسر رو صادر کردند.

محمدجواد محمدزاده این توئیت را منتشر کرد: ما به قول شما ارزشیا که سال هاست پیگیر بیانات رهبری هستیم، از آتش به اختیار هیچ برداشت تند یا حمله نکردیم.شما این تفسیرها رو ازکجا در میارید؟

یکی دیگر از فعاان فضای مجازی با اشاره به کتاب سلام بر ابراهیم نوشن: آتش به اختیار یعنی بدون کمک دولتی و نهادی اثری بیافرینی که در بیش از 90 چاپ 360000 نسخه بفروشد و همه را مسحور کند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات