۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۰۹۸۷۴
آیت الله خاتمی:

تقویت قوه قضائیه تقویت نظام اسلامی است/ هویت نظام دینی تحقق عدالت است

سخنگوی هیأت رییسه خبرگان، نظارت بر حسن اجرای قوانین را از وظایف دستگاه قضا دانست و گفت: تقویت قوه قضائیه بر اساس قانون سبب خواهد شد که بسیاری از جرم ها شکل نگیرد.
آیت الله خاتمی

آیت الله سید احمد خاتمی،‌سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان عالی قضایی، با استناد به قانون اساسی به تشریح وظایف قوه قضائیه پرداخت و گفت: فصل یازدهم قانون اساسی مربوط به قوه قضائیه بوده و اصولی در آن به عنوان وظایف دستگاه قضا آمده است.

وی افزود: اصل 156 قانون اساسی می گوید قوه قضائیه قوه‏ ای مستقل‏ به شمار می رود‏ ‏ که‏ پشتیبان‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی‏ و مسؤول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت‏ است، رهبر معظم انقلاب به قوه قضائیه تأکید کردند که پرچم حقوق فردی و اجتماعی را باید دستگاه قضا به دست بگیرد و در پی احقاق این حق باشد، نهایت قله مدنظر تحقق عدالت است.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هویت نظام اسلامی بعد از اسلام، تحقق عدالت است، اظهار داشت: بر اساس قانون یکی از وظایف دستگاه قضا رسیدگی‏ و صدور حکم‏ در مورد تظلمات‏، تعدیات‏، شکایات‏، حل‏ و فصل‏ دعاوی‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصمیم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبیه ‏که‏ قانون‏ معین‏ می‏ کند، است.

وی ادامه داد: در این بند سخن این است که قوه قضائیه مرجع برای ظلم زدایی و تعدی زدایی است، در نظام دینی نباید مظلوم احساس بی پناهی کند؛ امیرمؤمنان علی(ع) فرمود یکی از انگیزه های من برای پذیرفتن حکومت این بود که مظلوم احساس امنیت کند.

آیت الله خاتمی با بیان این که احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع از دیگر وظایف قوه قضائیه است، ابراز داشت: این همان مسأله است که رهبر معظم انقلاب در  دیدار رییس و مسؤولان عالی قضایی فرمودند و بر آن تأکید کردند.

وی نظارت بر حسن اجرای قوانین را از وظایف دستگاه قضا دانست و عنوان کرد: تقویت قوه قضائیه تقویت دو قوه دیگر هم هست، نظارت بر حسن اجرای قوانین به معنای پشتیبانی کردن از قوانین قوه مقننه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: از وظایف دیگر قوه قضائیه کشف‏ جرم‏، تعقیب‏ مجازات‏، تعزیر مجرمین‏ و اجرای‏ حدود و مقررات‏ مدون‏ جزایی‏ اسلام است، امیرمؤمنان فرمود یکی از دلایل پذیرش حکومت این بود که حدود معطل شده و اجرا نشده را اجرایی کنم.

وی اضافه کرد: اقدام‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمین از دیگر وظایفی محسوب می شود که در قانون برای قوه قضائیه بیان  شده است که کاری بسیار مهم به شمار می رود، پیشگیری بر مجازات مقدم است، باید از این که جرمی تحقق پیدا کند پیشگیری شود، تقویت قوه قضائیه با این بندهایی که در اصل 156 وجود دارد سبب خواهد شد که بسیاری از جرم ها شکل نگیرد؛ بنابراین تقویت قوه قضائیه در حقیقت تقویت نظام اسلامی است./1323/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات