۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۵۱۰۱۹۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم:

تعارضات میان طب سنتی و مدرن رفع شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم توجه به سلامت معنوی در پزشکی مدرن را حاصل توجه به پیچیدگی های وجودی انسان دانست و بر لزوم رفع تعارضات میان طب سنتی و طب نوین تأکید کرد.
ایرانی خواه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دکتر ابوالفضل ایرانی خواه در نخستین روز از همایش «درآمدی بر نظام سلامت در اسلام» که امروز در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع سلامت عنوان کرد: برگزاری چنین همایشی در شهر قم که شهر علم و اجتهاد است نشان دهنده اهمیت موضوع نظام سلامت در اسلام است.

وی افزود: علوم طبیعی یکی از علوم بسیار مهم است که نگاه های گوناگونی پیرامون مقوله طب، طبابت و نظام سلامت در جوامع مختلف وجود دارد و برخی از جوامع پایه و ریشه علم طب را با نگاه سکولاریستی تبیین می کنند که با نگاه اسلام در تعارض است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: البته امروزه اهمیت بحث ماوراء الطبیعه در نظر خود غربی‌ها نیز مهم تلقی می شود و این افرادی که به کتاب و سنت اعتقادی ندارند نیز اهمیت این موضوع را درک کرده اند.

وی اضافه کرد: اگر به تعاریفی که در چهاردهه اخیر پیرامون نظام سلامت بیان شده است توجه شود می توان این تغییر رویکرد را فهمید و تحولات جدید را درک کرد که این موضوع نشأت گرفته از پیچیدگی های انسان و نیازهای متفاوتی است که او دارد.

ایرانی خواه سلامت معنوی را از اجزای جدایی ناپذیر طب مدرن دانست و خاطرنشان کرد: وقتی پزشکان و اندیشمندان غربی حساب ویژه ای بر روی سلامت معنوی در روند درمان بیماری ها باز کرده اند و پزشکی را بدون آن ناقص می دانند، دیگر تکلیف اندیشمندان اسلامی مشخص است.

وی اضافه کرد: گلایه ای که از دانشمندان اسلامی وجود دارد این است که جایگاه کتاب و سنت در مقوله سلامت و پزشکی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و خیلی پیش از اینها باید به عمق واقعی این موضوع پرداخته می شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: این نشست هایی که در چند سال اخیر برای همین موضوع راه اندازی شده است می تواند از محورهای اصلی وحدت حوزه و دانشگاه باشد و امیدواریم این بحث ها به نظریه پردازی و عمق بخشی به مباحث مربوط به نظام سلامت در اسلام منتهی شود و ما بتوانیم تعریف جامعی از سلامت از دیدگاه اسلام را به نهادهای بین المللی ارائه دهیم.

ایرانی خواه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های مربوط پیرامون بحث طب سنتی و مدرن یادآور شد: باید تعارضاتی که در این میان وجود دارد توسط چنین همایش هایی رفع شود و به بیان نقش کتاب و سنت در علوم طبیعی و نوین پرداخته شود و اندیشمندان در این حوزه به نظریه پردازی بپردازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طب سنتی و اسلامی و همچنین طب نوین مکمل یکدیگر هستند و هیچ عقل سلیمی نمی تواند از ظرفیت هر کدام از آنها چشم پوشی کند./872/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات