۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۵۱۵۱۶۸
پدر شعر آیینی کشور خبر داد؛

استقبال بی نظیر شاعران از جشنواره «زلال رضوی»

استاد مجاهدی گفت:‌ استقبال از هفتمین جشنواره سراسری شعر بسیج سبب دلخوشی و دلگرمی متولیان فرهنگی است، چراکه به صورت خودجوش و مردمی آغاز شده است.
مجاهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدعلی مجاهدی در نشست خبری هفتمین جشنواره سراسری شعر بسیج «زلال رضوی» که عصر امروز در سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت شعر آیینی عنوان کرد: شعر آیینی جایگاه رفیعی در ادبیات فارسی دارد و قلمرو موضوعی آن بسیار گسترده است و نیاز است که به طور ویژه به آن توجه شود.

پدر شعر آیینی کشور ادامه داد: بسیاری از افراد تصور می کنند که منظور از شعر آیینی همان شعر ولایی است در حالی که شعر آیینی گستره وسیعی از اشعار را شامل می شود که شعر ولایی یک بخش از آن است.

وی با بیان اینکه هر شعری که به هر صورت متأثر از آموزه های اسلامی و متون روایی باشد در قلمرو شعر آیینی می گنجد، اظهار داشت: این گستره وسیع از شعرهای توحیدی تا اخلاق، تعلیم، تربیت، تهذیب نفس، عرفان، معرفت، حریت و رهایی و دیگر موضوعات را شامل می شود.

مجاهدی با اشاره به جنبه های اجتماعی شعر آیینی خاطرنشان کرد: یک بعد دیگر شعر آیینی بعد اجتماعی آن است و وقتی جامعه ای به سمت ظلم ستیزی و ایستادن در برابر دشمن و بیگانه می رود و سعی می کند استقلال و کیان فرهنگی و هویتی خود را حفظ کند در واقع جهاد اصغر انجام داده است و شعرهایی که در وصف این کارها سروده شوند در زمره اشعار آیینی شمرده می شوند.

شعر اعتراض مظلوم واقع شده است

پدر شعر آیینی کشور شعر اعتراض را یکی دیگر از انواع شعر آیینی دانست و عنوان کرد: متأسفانه برخی از این نوع شعر واهمه دارند و این سبب شده تا بسیار مظلوم واقع شود؛ امروز بزرگترین رسالت این شعر بیان ستمی است که بر جوامع اسلامی و جوامع بشری می رود.

وی افزود: رسوایی وهابیت به عنوان دشمن قسم خورده نظام اسلامی و استفاده از زبان شعر برای به تصویر کشیدن جنایت های موجود در جهان به دلیل فراگیری و اثر فراوان شعر بسیار مهم است.

مجاهدی با اشاره به اینکه شعر بهترین رسانه برای ایستادگی در برابر هجمه دشمن است، ابراز داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما نمی توانیم در برابر ستم به بشریت بی تفاوت باشیم و اولین وظیفه شاعران شعر آیینی مقابله با ظلم و ستم ظالمان است.

پدر شعر آیینی کشور شعر آیینی را به پازل تشبیه کرد و بین داشت: هر کدام از بخش های شعر آیینی مانند قطعه های یک پازل هستند که شعر آیینی را به کمال می رسانند و در کنار یکدیگر حقیقت واحدی را بیان می کنند.

وی با بیان اینکه شعر آیینی شامل شعر اخلاق، دفاع مقدس، انتظار، پایداری، جهاد، شهادت و ولایت می شود، عنوان داشت:‌ با توجه به اینکه موضوع جشنواره بیشتر ولایی است، خود این بخش شامل شعر نبوی، علوی، فاطمی، عاشورایی، رضوی و غیره می شود؛ چون نام جشنواره «زلال رضوی» است، شاعران باید در رابطه با امام رضا(ع) بیشتر مطالعه داشته باشند و همه ابعاد قیام ایشان که از همان مدینه شروع شد تا جایی که با شهادت خودشان، مأمون عباسی را رسوا کردند را مورد بررسی قرار دهند.

مجاهدی خاطرنشان کرد: هنگامی که درباره امام رضا(ع) مطالعه کنیم به تبع باید از حضرت معصومه(س) و ستم هایی که برخی سنی های شیعه ستیز در ساوه به کاروان ایشان روا داشتند یا درباره امام زاده موسی مبرقع(ع) و ظلمی که تاریخ در حق ایشان ظلم کرده است نیز مطالعه خواهیم کرد.

استقبال بی نظیر شاعران کشور به ویژه شاعران قمی از جشنواره زلال رضوی

پدر شعر آیینی با اشاره به اینکه 566 شاعر در این جشنواره با ارسال حدود 2 هزار اثر شرکت کرده اند، ابراز داشت: حدود 77 نفر از شعرای شرکت کننده از شهر مقدس قم هستند که چیزی حدود 250 اثر برای ما ارسال داشتند؛ این استقبال بی نظیر موجب دلخوشی و دلگرمی متولیان فرهنگی است، چراکه به صورت خودجوش و مردمی آغاز شده است.

وی در پایان با بیان اینکه محور اشعار در جشنواره بر مدار اشعار کلاسیک، نوجوان، طنز یا اعتراض و محاوره است، افزود: در این قلمرو حرف از حجاب، عفت، استقامت، پایداری، جهاد و شهادت نیز سخن به میان خواهد آمد./۸۴۱/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات