۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۵۱۸۸۸۶
آیت الله مظاهری:

روحانیان در تعلیم و تثبیت اعتقادات مردم نقش بسزایی دارند

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به فعالیت های روحانیان در راستای اعتلای سطح اعتقادات مردم، گفت: روحانیت در تعلیم و تثبیت اعتقادات مردم نقش بسزایی داشته است به همین دلیل باید از روحانیان تشکر کنیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: مسلمان واقعی در عمل تسلیم پروردگار است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره،آیه صد و سی و هفتم که می فرماید«فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه شریفه خلاصه ای از بیست آیه قبلی است که مختصراً راجع به آن ها صحبت کردیم؛ آیه شریفه بیان می دارد که مؤمن واقعی در اعتقادات، اخلاقیات و رفتار تابع پیامبران و اولیاء الهی است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: افرادی که حقیقتاً تابع فرستاده های الهی باشند در زمره مؤمنان قرار می گیرند و افرادی که تابع نباشند یا در ظاهر و شعار پیرو پیامبران باشند، سبب ایجاد تفرقه در جامعه می شوند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این عبارت از آیه صد و سی وهفتم که می فرماید«...فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ...» اظهار کرد: این عبارت بی نظیر در قرآن از لحاظ معنایی به شکل های مختلف تکرار شده است و بیان می دارد که همه عالم در محضر خداوند است و او شاهد بر همه اعمال و افکار ما است پس باید ادب حضور او را مراعات کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حرف سین در عبارت بی نظیر«...فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ...» از لحاظ لغوی سین تحقیقی محسوب می شود و نوعی تأکید به حساب می آید، این عبارت که با این حرف تأکید همراه شده است قصد دارد به خواننده بفهماند در این مسأله ای که بیان کردیم هیچ شکی وجود ندارد یعنی عالم وجود بدون شک در محضر خداوند است.

وی گفت: باید در برابر اوامر و نواهی خداوند تسلیم محض باشیم وگرنه در روز قیامت در زمره مسلمانان نخواهیم بود؛ توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید عبادی چهار چیزی است که در روز قیامت انسان را در زمره اصحاب یمین قرار می دهد؛ باید حقیقتاً وجود خداوند را قبول کنیم و مشغول به انجام اعمالی شویم که مرضی خداوند است؛ درک توحید افعالی و عمل بر اساس آن بسیار مشکل است و کسب آن برای همه مقدور نیست چرا که مستلزم ریاضت ها و عبادت های دشوار است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که اعتقادات اکثر ما از طریق پدر و مادرمان به ما تزریق شده است، تبیین کرد: باید به خاطر اعتقاداتی که از جانب پدر و مادرمان به ما رسیده است از آن ها تشکر کنیم؛ خداروشکر عموم مردم اگر نتوانند برای اثبات وجود خداوند دلیل بیاورند در سخت ترین شرایط باز هم حاضر نیستند به اعتقادات تشیع توهین کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: روحانیت در تعلیم و تثبیت اعتقادات مردم نقش بسزایی داشته است به همین دلیل باید از روحانیون تشکر کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که لازم است از لحاظ عمل موحد باشیم، اذعان کرد: مسلمان واقعی در عمل تسلیم پروردگار است؛ مسلمان واقعی در روز قیامت در کنار اهل بیت(ع) قرار می گیرد و به طور قطع وارد بهشت خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، در روز قیامت برخی از مسلمانان را به جهنم می برند، ملائکه از آن ها سؤال می کنند که پیامبر شما چه کسی بوده است که به آتش دوزخ وارد شدید، ابتدا نام پیامبر(ص) از یادشان رفته است ولی بعد از مدتی پاسخ می دهند پیامبر ما محمد ابن عبد الله(ص) بوده است، سپس ملائکه با تعجب می پرسند با وجود این که مسلمان پیامبر(ص) بوده اید چرا به آتش گرفتار شدید، دوزخیان می گویند ما را از راهی آوردند که اصلاً با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) روبرو نشدیم؛ از این روایت مشخص می شود به دلیل این که راه این افراد در دنیا با اهل بیت(ع) یکسان نبوده است در آخرت نیز از معیت ایشان بازمانده اند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات