۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۱۸۹۵۳
استاد طب اسلامی:

علم طب اسلامی مغفول مانده است

استاد طب اسلامی گفت: اگرچه درزمینهٔ فقه و علم دین زحمت زیادی کشیده شده؛ اما متأسفانه در بال دیگر که علم طب است بسیار کم‌کاری شده است.
آیت الله تبریزیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین عباس تبریزیان، پدر طب اسلامی ایران، امروز در جمع طلاب و اساتید مدارس علمیه خراسان شمالی، اظهار کرد: پیامبر اکرم می‌فرماید: «العلم علمان علم الادیان و علم الابدان»؛ علم دو گونه علم ادیان و علم ابدان است.

وی افزود: در روایت دیگر تفسیر شده که اگر علمی این دو علم باشد پس باقی علوم چه می‌شود؟ آیا انسان می‌تواند از باقی علوم بی‌نیاز باشد؛ در حالی که این حدیث می‌گوید آن‌قدر این دو علم فایده و اثر دارند گویا این دو علم تمام علم هستند و اثر کل علم را دارند؛ ازاین‌رو انسان نمی‌تواند از این دو علم بی‌نیاز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان اضافه کرد: از زمان پیامبر و ائمه و در زمان غیبت به علم فقه پرداخته شده و در این راه زحمات بسیاری کشیده شده است تا آنجا که از 100 روایت حدود پنج هزار حکم استخراج کرده‌اند که این نشان می‌دهد درزمینهٔ فقه و علم دین زحمت زیادی کشیده شده؛ چراکه با یک کتاب شروع شده و به ۲۰۰ جلد کتاب رسیده است.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه در بال دیگر که علم طب است بسیار کم‌کاری شده است، اگر به موازات کار کردن در فقه در طب هم کار می‌کردیم بسیار پیشرفت می‌کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان با بیان اینکه این موضوع علت‌های مختلفی دارد، گفت: شاید یک دلیل آن این باشد که ائمه (ع) همیشه در حال تقیه بودند و همین‌قدر فرصت داشتند که به علم فقه بپردازند.

وی افزود: از سوی دیگر ترفند دشمنان اهل بیت هم بود؛ به‌گونه‌ای که اموی‌ها و عباسی‌ها رفتند طب یونانی را آوردند تا طب امامان مطرح نشود و این همان کاری است که با فقه انجام دادند؛ بدین‌صورت که فقه‌های مختلف مطرح کردند تا فقه امام صادق (ع) را تحت‌الشعاع قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان خاطرنشان کرد: در قرون اخیر هم وقتی انقلاب صنعتی به وقوع پیوست، اروپاییان جلوی نشر معارف اهل بیت را گرفتند؛ مثلاً در زمان ناصرالدین‌شاه، وقتی به ایران آمدند دیدند ایرانیان دارو مصرف نمی‌کنند علت آن را جویا شدند فهمیدند علت این است ایرانیان حجامت می‌کنند؛ درنتیجه با ترفند و نیرنگ حجامت را در سراسر ایران ممنوع کردند تا بتوانند داروهای خود را به ایرانیان بفروشند.

وی ادامه داد: تازه می‌فهمیم که دشمنان چگونه تغذیه ما را عوض کرده‌اند تا جلوی تولید و ازدیاد نسل ما را بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان تصریح کرد: داروهای شیمیایی که ما داده‌اند برای نابودی ما است؛ زیرا هر چه مردم از این داروها بیشتر استفاده می‌کنند مریض‌تر می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که تعداد داروخانه‌ها چندین برابر شده است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات