۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۱۹۴۱۴
آیت الله مظاهری:

دل انسان مخلَص دائما متوجه خداوند است

رییس حوزه علمیه اصفهان با تشریح کردن مراتب اخلاص، گفت: دل انسان مخلَص دائماً متوجه خداوند است به همین سبب از مکاید شیطان در امان است و هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند او را اغوا کند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: گناه نوعی کفر عملی محسوب می شود.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و سی و نهم که می فرماید«قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِی اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ» را تلاوت کرد و افزود: محتوای این آیه مشابه چندین آیه قبلی است که راجع به آن ها به طور مفصل صحبت کردیم؛ این آیه نیز همانند آیات قبلی انسان ها را به تدین و ارتباط مستحکم با خداوند فرامی خواند و رستگاری دنیا و آخرت را مرهون ارتباط با خداوند می داند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که ارتباط با خداوند سبب می شود که انسان رنگ الهی به خودش بگیرد، ابراز کرد: آیه شریفه صد و سی و نهم سوره بقره، مکالمه ای بین مسلمانان و غیر مسلمانان است و بیان می دارد مسلمانان خطاب به غیر مسلمانانی که ادعای تدین داشتند، گفتند اگر می خواهید راجع به خداوند صحبت کنیم باید در اعمالمان مخلِص باشیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: این مکالمه هرچند میان مسلمانان و غیر مسلمانان بوده است ولی می توان این مکالمه را میان افراد متدین و غیر متدین نیز متصور شد؛ برای رسیدن به مقام مخلِص باید تلاش بسیار زیادی صورت پذیرد به طور مثال نماز باید به گونه ای ادا شود که دل انسان تنها متوجه خداوند باشد و از مکالمه با خداوند به معاشقه برسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح مراتب اخلاص اذعان کرد: نخستین مرتبه از مراتب اخلاص این است که انسان در انجام اعمالش برای به دست آوردن رضایت مردم حرکتی انجام ندهد؛ لازمه پذیرش اعمالمان از سوی خداوند این است که این مرتبه از مراتب اخلاص را داشته باشیم وگرنه عملمان پوچ و بی نتیجه است.

وی با اشاره به آیه دویست و شصت و چهارم سوره بقره که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالأذَى کَالَّذِی یُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ...» اظهار کرد: رفتاری که برای به دست آوردن رضایت شخصی غیر از خداوند صورت پذیرد نوعی کفر عملی محسوب می شود؛ ریا عمل را نابود می کند و انسان باید در گفتن عبارت شریفه«ایاک نعبد و ایاک نستعین» حقیقتاً صادق باشد.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: دومین مرتبه از مراتب خلوص این است که انسان اعمالش را برای رفتن به بهشت یا نرفتن به جهنم نیز انجام ندهد بلکه خداوند را به عنوان معبود بیابد و به خاطر ادای حق عبودیت بندگی کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: رسیدن به مرتبه دوم از مراتب خلوص بسیار مشکل است و انسان بعد از متحمل شدن ریاضت ها و عبادت های بسیار دشوار می تواند این مقام را کسب کند؛ امیر مؤمنان(ع) خطاب به خداوند عرضه می دارند، من عبادت نمی کنم برای رفتن به بهشت یا در امان ماندن از جهنم بلکه تو پروردگار من هستی و من این مسأله را یافته ام.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: انسانی که می خواهد به مرتبه دوم از مراتب خلوص دست پیدا کند باید از انجام گناه معصوم شود؛ اگر در مصیبت قرار گرفت صبر پیشه کند و در حالت خوشی شاکر خداوند باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که شخصی گره ای از کار شما باز می کند تا آخر عمر خودتان را مدیون او می دانید و متواضعانه با او برخورد می کنید، ما در نفس کشیدن به خداوند محتاج هستیم و باید از شکر لسانی که با گفتن الحمدلله حاصل می شود به شکر عملی برسیم و خداوند را تنها برای خودش عبادت کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به آیاتی از قرآن افزود: انسانی که در محضر خداوند است اگر گناه کند و ادب حضور را مراعات نکند به کفر عملی مبتلا شده است و نمی تواند به مقام مخلِص دست پیدا کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در تعریف انسان مخلَص تبیین کرد: انسانی که در بن بست قرار می گیرد و هیچ راه فراری از بن بست ندارد ناخودآگاه دلش متوجه وجودی بسیار قدرتمند می شود که قرآن می فرماید آن وجود خداوند است؛ دین و مذهب در وقوع این واقعه تأثیری ندارد چرا که این مسأله فطری است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: دل انسان مخلَص دائماً متوجه خداوند است به همین سبب از مکاید شیطان در امان است و هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند او را اغوا کند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات