۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۵۱۹۶۳۶
هویت طلبگی(۸)

مدیر مدرسه علمیه امام رضا: انتخاب عاقلانه حوزه و تحصیل ضابطه‌مند به طلبه هویت می‌دهد

حجت الاسلام سمیعیان با اشاره به نقش گسترده مسؤولان و اساتید حوزه در معرفی جایگاه طلبه و ایجاد نشاط در او، هویت طلبه را در گرو انتخاب عاقلانه و تحصیل ضابطه مند در حوزه دانست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سمیعیان

حجت الاسلام مصطفی سمیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به ویژگی های طلاب علوم دینی اظهار داشت: معمولا آنچه برای معرفی یک طلبه عنوان می شود جایگاهی فردی است که معارف دین را دریافت می کند و می تواند خود را شاگرد امام صادق(ع) بداند، اما باید دانست که مسیر طلبگی به دلیل دوردست بودن اهداف و طولانی بودن زمان تحصیل گاهی دچار آفات می شود.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) افزود: بیشتر اوقات طلابی که وارد حوزه می شوند در یکی دو سال نخست با نشاط و دارای انگیزه های زیادی هستند، ولی به دلیل طولانی بودن دوران تحصیل ادبیات عرب به ویژه اگر طلبه در دروس موفق نباشد، دچار خستگی شده و احساس افسردگی می کند.

باید طلبه بداند آینده روشنی دارد

وی با اشاره به نقش گسترده مسؤولان حوزه و اساتید در معرفی جایگاه طلبه و ایجاد نشاط در او عنوان داشت: اساتید باید در کلاس های درس و در طول دوران تحصیل این مطلب را برای طلاب جا بیاندازند که حضور آنها در حوزه باطل نیست و آینده روشنی در انتظار آنها است و این که طلاب بدانند جامعه امروز به وجودی روحانیت با علم و معنویت نیاز دارد.

حجت الاسلام سمیعیان ادامه داد: اساتیدی که داری بیان خوبی هستند باید در جلسات مختلف با طلاب صحبت کرده و برای ایجاد هویت مثبت در آنها به جهت دهی بپردازند، البته با مدیریت جدید حوزه و چشم اندازهایی که برای طلاب ورودی به حوزه تعریف شده به این مسأله یعنی انگیزه طلاب توجه زیادی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر طلاب با انگیزه های الهی وارد حوزه می شوند و هویت خود را درک کرده اند، یادآور شد: نباید تصور کنیم که هر طلبه ای که وارد دانشگاه می شود به دلیل خسته شدن او از حوزه است، بلکه بسیاری از اوقات برای کسب علم بیشتر و فهم زوایای بیشتر علوم وارد دانشگاه می شود، هرچند باید برای طلابی که دروس حوزه را رها کرده و وارد دانشگاه هایی با رشته های غیر مرتبط با حوزه می شوند چاره اندیشی جدی بشود.

حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگرند نه در مقابل هم

مدیر مدرسه علمیه حافظان قرآن کریم تأکید کرد: نباید عده ای در حوزه مرتب تلاش کنند که حوزه و دانشگاه را در مقابل یکدیگر قرار دهند، چراکه ما در نظام اسلامی قرار داریم که حوزه و دانشگاه می توانند مکمل یکدیگر در آن باشند، بنابراین اگر ما ورود دانشجویان به حوزه را یک افتخار برای خودمان می دانیم باید توقع داشته باشیم عده ای هم از حوزه وارد دانشگاه شده و تحصیل کنند.

وی با اشاره به لزوم مشخص شدن چشم انداز برای همه طلاب خاطرنشان کرد: قبول داریم شاید همه طلاب برای خواندن فقه و اصول و اجتهاد آفریده نشده باشند، به همین دلیل معتقدیم حوزه باید برای طلبه ای که شش سال درس خوانده و می داند که در جامعه موفق است برنامه ریزی کند نه اینکه این فرد لزوما مجبور باشد بعد از 5 سال تحصیل درس خارج وارد جامعه شود.

حجت الاسلام سمیعیان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ورود با عشق و علاقه، انتخاب عاقلانه حوزه و تحصیل ضابطه مند نقش اساسی در هویت طلاب دارد، خاطرنشان ساخت: مسؤولان باید در جذب و گزینش به این مسأله دقت زیادی داشته باشند که طلبه با اجبار وارد حوزه نشده باشد و همچنین برای ادامه تحصیل او در حوزه برنامه های جذاب و مدون داشته باشند./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات