۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۵۲۱۷۱۵
ازسوی کارشناس مذهبی بیان شد؛

مهمترین حوادث روز هشتم ذی حجه

حجت الاسلام حاجیان خواب دیدن حضرت ابراهیم مبنی بر ذبح اسماعیل، خارج شدن امام حسین از مکه و حرکت به سوی کربلا و یوم الترویه را از مهمترین حوادث روز هشتم ذی حجه عنوان کرد.
هشتم ذیحجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاجیان در مراسم شهادت امام محمدباقر(ع) که پیش از ظهر امروز در دفترحضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد به حوادث روز هشتم ذی حجه اشاره کرد و گفت: از نظر سیر تاریخی نخستین حادثه ای که در روز هشتم ماه ذی حجه رخ داده خواب دیدن مشهور حضرت ابراهیم(ع) است.

کارشناس مذهبی ادامه داد: روز هشتم ذی حجه را یوم الترویه می نامند زیرا در زمان پیامبراکرم(ص) در صحرای عرفات و منا آبی وجود نداشته است که در این روز برای عازم شدن به عرفات آب جمع آوری می کرده اند؛ روز هشتم ماه ذی حجه دارای فضیلت و روزه گرفتن در این روز ثواب فراوانی دارد.

وی با بیان این که حادثه ماندگار تاریخی خروج امام حسین(ع) از مکه به سمت کربلا در روز هشتم ذی حجه رخ داده است، اظهار کرد: قیام امام حسین(ع) از 28 رجب در کنار قبر پیامبر اکرم(ص) شروع می شود که امام حسین(ع) در کنار قبر پیامبراکرم(ص) خواب می بیند که پیامبر اکر خطاب به وی می گوید خداوند برای تو درجه ای معین کرده است که به آن دست نخواهی یافت مگر با شهادت بنابراین به سوی عراق حرکت کن.

حجت الاسلام حاجیان ادامه داد: امام حسین(ع) از مدینه تا مکه به مدت 5 روز در مسیر بوده است و 125 روز را در مکه می ماند و در روز هشتم ذی حجه از مکه به سوی کربلا حرکت می کند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در شب هشتم ذی حجه پیش از سفر به کربلا برای یارانش خطبه ای می خواند و می گوید مرگ به انسان نزدیک است مانند گردنبندی که بر گردن زنان و نو عروسان قرار دارد؛ این سخن امام حسین(ع) را به دو گونه شرح داده اند، برخی می گویند این سخن امام حسین(ع) نزدیکی مرگ به انسان را می رساند چنانچه قرآن کریم بیان می کند هنگامی که مرگ فرا رسد حتی فرصت وصیت و توصیه به شما نخواهد داده شد.

کارشناس مذهبی ادامه داد: برخی نیز می گویند همان گونه که گردنبند سبب زیبایی زنان و نو عروسان است امام حسین(ع) نیز می خواهد بگوید در زمانی که زمامدار امت اسلامی انسانی فاسق همانند یزید است در چنین زمانی مرگ همانند گردنبد زیبا و زندگی ذلت بار است.

حجت الاسلام حاجیان اضافه کرد: امام حسین(ع) در ادامه می گوید به همان اندازه که حضرت یعقوب(ع) مشتاق دیدار حضرت یوسف(ع) بود به همان اندازه من حسین بن علی علاقه مندم جد بزرگوارم پیامبراکرم(ص) و پدر و مادرم علی(ع) و فاطمه(س) و برادرم حسن(ع) را دیدار کنم.

وی افزود: امام حسین(ع) با بیان این سخنان می خواهد بگوید که من به دنیا دل نبسته ام که من را از مرگ می ترسانید و این که اگر از اینجا می روم به خاطر ترس از مرگ نیست بلکه به دلیل حفظ حرمت کعبه است که به سمت عراق حرکت می کنم./1324/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات