۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۲۱۹۷۵
حجت الاسلام یگانه:

هدایت جامعه اسلامی هدف نهضت عاشوراست

کارشناس دینی هدایت جامعه اسلامی را هدف نهضت عاشورا دانست و گفت: امام حسین(ع) به دنبال حکومت بر عراق نبودند بلکه آن حضرت هدایت کائنات را دنبال می کردند.
حجت الاسلام یگانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام یگانه در مراسم عزاداری که به مناسبت شهادت حضرت مسلم(ع) در دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و با حضور این مرجع تقلید برگزار شد با اشاره به شخصیت حضرت مسلم(ع) عنوان کرد: ایشان به عنوان نماینده امام عصر خود از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بودند به گونه ای که امام حسین(ع) در معرفی جناب مسلم(ع) وی را از خود و نماینده خود نامیدند.

وی افزود: بررسی شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی کوفه در آن دوران می تواند ما را به بهترین شکل با اهمیت فعالیت های حضرت مسلم(ع) در کوفه آشنا کند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: کوفه شهر بسیار پر جمعیتی بود که شخصیت ها، شیعیان و از سویی اشرار فراوانی در آن زندگی می کردند و امیرمؤمنان(ع) این شهر را مرکز حکومت خود قرار دادند و توانستند استعدادهای این شهر را شکوفا کنند.

وی اضافه کرد: شهر کوفه افزون بر اهمیت معنوی به جهت قرار داشتن مسجد کوفه و مسجد سهله که محل عبادت انبیای الهی بوده است، دارای استعدادی بود که آن حضرت توانستند آن را شکوفا کرده و شخصیت های تأثیرگذاری در جهان اسلام تربیت کنند.

حجت الاسلام یگانه با اشاره به برخی از بزرگان کوفه خاطرنشان کرد: اگرچه کوفه را شهری می نامند که مردم آن اهل وفا نیستند اما شخصیت های بزرگی مانند حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، کمیل بن زیاد، هانی بن عروه و دیگر بزرگان به وسیله آن حضرت پرورش پیدا کردند که نقش بسیار مهمی در مناسبات سیاسی، اجتماعی و دینی شهر کوفه داشتند.

وی تأکید کرد: امام حسین(ع) زمانی که شهادت حضرت مسلم و هانی را شنیدند از این اتفاقات به عنوان یک ضایعه بزرگ یاد کردند و در روز عاشورا مجاهدت این شهدای بزرگ را یادآور شدند.

این کارشناس دینی ادامه داد: امام حسین(ع) تلاش خود را در جهت اعتلای دین و حاکمیت حکم الهی قرار دادند و به مردم گفتند که اگر مرا اجابت کنید با شما خواهم بود و اگر مرا رها کنید و آن رفتاری که با پدر، برادر و پسر عمویم مسلم کردید با من نیز تکرار کنید، خداوند مرا از شما بی نیاز خواهدکرد.

وی ابراز کرد: خیلی طول نکشید که گفته امام(ع) به حقیقت پیوست و کوفه در زمان امام صادق(ع) به پایگاه علمی شیعه تبدیل شد و حلقه های علمی فراوان در این شهر به وجود آمد و علمای همان شهر نیز آمدند و شهر قم را از نظر علمی به اعتلا رساندند.

حجت الاسلام یگانه در پایان خاطرنشان کرد: هدف امام حسین(ع) هدایت مردم بود و نباید اینگونه تلقی شود که اگر مردم کوفه امام را نپذیرفتند امام در هدفش شکست خورده است چراکه هدف امام حکومت برعراق نبوده است بلکه آن حضرت بر دلها حکومت می کند و هدفش هدایت کائنات است./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات