۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۵۲۲۸۰۰
حجت الاسلام والمسلمین محمدی مطرح کرد؛

رمز پیروزی و آرامش رزمندگان در میدان های نبرد حق علیه باطل

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه جهاد دری از درهای بهشت است، گفت: امام علی(ع) پناهندگی معنوی به رسول خدا(ص) را در جبهه های جنگ عامل کسب آرامش و پیروزی رزمندگان اسلام می دانستند.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به خطبه 27 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این خطبه می فرمایند«بي‏ ترديد جهاد دري است از درهاي بهشت كه خداوند به روي ويژگان از دوستانش برگشوده است. آري، جهاد لباس برازنده پاكدامني و پرهيزكاري، و زره امان بخش الهي، و سپر محكم اوست. آن كس كه از جهاد بگريزد خداوند تن‏پوش ذلّت بر او پوشاند، و در طوفان فتنه و بلا سقوط كند، و در زير چكمه فلاكت خرد و زبون شود، و عقل خود را از دست دهد، و به كيفر فرار از جبهه، حق از او روي گردانَد، و سختي و مشقّت بر او فرود آيد، و عدالت از او روي بر تابد. آگاه باشيد كه من شب و روز، و آشكار و نهان شمايان را به نبرد با اينان فراخواندم و گفتم پيش از آنكه به جنگتان آيند به جنگشان رويد.»

وی افزود: امام علی(ع) در ادامه این خطبه می فرمایند«به خدا سوگند، مردمي كه در خانه‏ هایشان نشينند تا دشمن به سراغشان آيد، قطعا ذليل و خوار شوند و شما آن قدر امروز و فردا كرديد و به اين و آن پاس داديد تا سيل غارتگران، شما را درنورديد و شهرتان سقوط كرد. اينك لشكر معاويه به سركردگي مرد «غامدي» به «شهر انبار» درآمده و «حسّان بن حسّان» فرماندار مرا كشته و سپاهيان شما را از مرزها گريزانده است به من خبر رسيده كه بعضي از لشكريان دشمن بر زنان مسلمان و ديگر زناني كه در پناه دولت اسلامند، هجوم برده و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره آنان را به يغما برده‏ اند، و هيچ مردي ياور و مدافع آنها نبوده جز ناله و التماس آنان به دشمن. آنگاه غارتگران باد به غبغب افكنده و بي‏ آن كه كشته و مجروحي بر جاي گذارند، باز گشته‏ اند».

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام علی(ع) در ادامه خطبه مردم کوفه را به خاطر فرار از جنگ نفرین می کنند، گفت: امام علی(ع) در جهاد بسیار شجاع بود و در این خطبه جهاد را به بهشت مؤمن توصیف می کنند.

حجت السلام والمسلمین محمدی با تأکید به فراز دیگری از خطبه های امام علی(ع) در نهج البلاغه در مورد جنگ گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند«زمانی که تنور جنگ قرمز و جنگ شدید می شد ما به پیامبر(ص) پناه می بردیم و در پناه پیامبر(ص) قرار می گرفتیم و هیچکس از پیامبر(ص) نزدیک تر به دشمن نبود» یعنی این که حضرت رسول(ص) نزدیک ترین فرد در مقابل دشمن بودند.

وی افزود: امام علی(ع) می فرمایند که زمانی که جنگ شدید شده و فشار جنگ افزایش می یافت و جنگ خیلی سخت می شد مسلمان به پیامبر(ص) پناه آورده و به عبارت دیگر پیامبر(ص) را سپر خود قرار می دادند و در این هنگام خدا به خاطر پیامبر(ص) پیروزی را به مسلمانان نزدیک می کرد و در نتیجه مردم از چیزهایی که می ترسیدند به خاطر مقام پیامبر(ص) در نزد خدا با نوید پیروزی احساس آرامش و امنیت می کردند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در اینجا منظور امام علی(ع) پناهندگی معنوی است و این حدیث به این معنا نیست که امام علی(ع) از دشمنان خوفی داشتند زیرا در جنگ احد این امیر المؤمنین بود که مانند پروانه بر گرد پیامبر(ص) در طواف بود و در این جنگ امام علی(ع) در دفاع از پیامبر(ص) 90 زخم برداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: آنچه که این موضوع را تأیید می کند کلام پیامبر(ص) در جنگ حنین است که در روز جنگ حنین وقتی که رسول خدا(ص) جنگندگی و کاراز مردم را دیدند فرمودند الان آن جایگاه آتش کاملا داغ شده است که منظور حضرت همان تشدید و شدید شدن جنگ است.

وی یادآور شد: براساس آنچه که گفته شد بهشت برای مؤمن جهاد است و مؤمن زمانی که در جنگ دچار خوف شد به جای فرار از میدان به خدا و رسولش پناهنده شده و با ایمان به خدا و رسولش به آرامش می رسد همانطور که خود امام علی(ع) به این شکل بودند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات