۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۲۸۷۱۹
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم :

دریافت اطلاعات غلط و تحلیل ضعیف، بزرگان دین را زمین می زند

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به عوامل سبب زمین خوردن بزرگان دین، دریافت اطلاعات غلط و برخورداری از میزان تحلیل ضعیف، نداشتن ملاک صحیح، عدم تشخیص اهم از مهم و عدم تصمیم گیری صحیح در مواقع ضروری را از اهم این عوامل برشمرد.
حجت الاسلام سوزنچی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام حسین سوزنچی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم امروز در دانشگاه هرمزگان با اشاره به علل لغزش های بزرگان دین در جبهه حق گفت: یکی از مسائل مهم در تحلیل جامعه دینی این است که توجه کنیم که جامعه دینی یک جامعه ای است که در آن منافق وجود دارد و منافق نیز لزوما ستون پنجم دشمن نیست.

وی افزود: همه ما با شنیدن دو گزاره تعجب می کنیم، گزاره نخست اینکه همه این را می دانیم که منافق در چه جامعه ای پیدا می شود پاسخ،  جامعه دینی است و دیگر اینکه منافق بدتر است یا کافر؟ کافر، پس نتیجه می گیریم که در جامعه دینی، افرادی بدتر از کافر پیدا می شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل برخی ها نتیجه می گیرند که جامعه دینی تشکیل ندهیم، اگر قرار بود این حرف صحیح باشد پس پیامبر(ص) نباید جامعه دینی تشکیل می دادند،  پیامبر(ص) جامعه دینی تشکیل داد و در آن منافق نیز پیدا شد.

حجت الاسلام سوزنچی بیان کرد: چرا عده ای به نام منافق پیدا می شوند، یکی از اشتباهات ما در خیلی از مواقع، این است که فکر می کنیم منافقان حتما ستون پنجم دشمن هستند، یا منافقان کسانی مانند ابوسفیان و معاویه هستند که با تمام توان خود با اسلام جنگیدند و وقتی که نتوانستند کاری از پیش برند، در لباس اسلام درآمدند و وارد شدند، درحالی که اینگونه نیست.

وی با اشاره به آیه شریفه "مِنْكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُم مَّن يُرِيدُ الْأَخِرَةَ" گفت: در کتب اهل سنت از ابن عباس ذیل این آیه روایت شده که ما تا قبل از نزول این آیه باور نداشتیم که عده ای برای دنیا مسلمان شده باشند و علاوه بر انها، عده ای نیز برای خدا مسلمان می شوند و در جامعه دینی از جایگاه والایی برخوردار می شوند، اما به تدریج در این مسیر می لغزند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: از آنجایی که این لغزش ها از سمت بزرگان جامعه صورت می گیرد خیلی ها را با خود می برد، این گونه لغزش ها قدرت تهدید بالایی دارد، با تفکر در این تهدبدات درمی یابیم که باید به طور جد مراقب خود باشد.

حجت الاسلام سوزنچی گفت: باید به دو نکته توجه داشت، نخست اینکه بزرگان جامعه معلوم نیست تا اخر همین گونه باشد و نکته مهم دیگر اینکه فکر نکنیم بزرگان یک شبه به این مقام و جایگاه رسیده اند.

وی بیان داشت: تاریخ به شدت تکرار می شود و باید تاریخ را بدانیم، وقتی جامعه دینی تشکیل شد به طور جدی منافق در آن پیدا می شود باید منافقان را شناخت.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم به تشریح چرایی لغزش بزرگان جبهه حق پرداخت و گفت: سه عامل مهم در لغزش بزرگان دین نقش دارد، نخست اینکه یا درست تشخیص نمی دهند و با تشخیص نادرست می لغزند و جهنمی می شوند که مقصود از کلمه بصیرت همین است.

حجت الاسلام سوزنچی در ادامه ابراز داشت: یا اینکه گاهی مواقع درست تصمیم نمی گیرند و در مقام تصمیم گیری تعلل می کنند و به واسطه تصمیم غلط و اشتباهی که اتخاذ می کنند می لغزند.

وی همچنین گفت: سومین عامل لغزش بزرگان دینی، رذایل اخلاقی است، اگرچه بزرگان افرادی بسیار خوب هستند اما گاهی مواقع، پیدایش رذایل اخلاقی سبب لغزش و سقوط آنان می شود، بنابراین غیر معصومین، معصوم نیستند و هر لحظه ممکن است گناهی را مرتکب شوند، ممکن است رذایل اخلاقی در وجود آدمی باشد و در سن چهل سالگی خود را نشان دهد، مثل شیطان که بعد از 6 هزار سال عبادت، اولین گناه را که گناهی بزرگ بود را مرتکب شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به عوامل سبب زمین خوردن بزرگان دین، دریافت اطلاعات غلط و برخورداری از میزان تحلیل ضعیف، نداشتن ملاک صحیح، عدم تشخیص اهم از مهم و عدم تصمیم گیری صحیح در مواقع ضروری را از اهم این عوامل برشمرد./851/پ202/ب1

ارسال نظرات