۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۳۱۸۸۴
آیت الله مظاهری:

جستجو برای یافتن فلسفه تعبدیات انسان را سردرگم می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: نباید به دنبال یافتن چرایی تعبدیات باشیم؛ چرا که این جستجو زندگی انسان را دچار سردرگمی و روح انسان را به نگرانی دچار می کند؛ انسان باید خداوند و اهل بیت(ع) را از روی عقیده بپذیرد و بعد از آن که پذیرفت هر آن چه ایشان فرمودند را بدون چون و چرا بپذیرد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: بهائیت با شبهه افکنی نسبت به تعبدیات، در حال دور کردن جوانان از تشیع است.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع) افزود: ثواب جلسه تفسیر قرآن امروز را به روح پُر فتوح حضرت زین العابدین(ع) هدیه می کنیم و از ایشان می خواهیم تا نظر لطفی به جلسه ما داشته باشند.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و هشتم سوره بقره که می فرماید«إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُنَاحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ» اذعان کرد: یکی از مقدماتی که برای تفسیر این آیه شریفه نیاز داریم راجع به ترکیب ترتیبی آیات قرآن است؛ در این زمینه عرض کردیم برخی معتقد هستند آیات قرآن به صورت منفصل از یکدیگر راجع به موضوعاتی معین، مسائلی را بیان می کند و برخی دیگر از علما می گویند آیات قرآن ارتباط قطعی با یکدیگر دارند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: مسأله قطعی این است که آیات قرآن بدون تحریف از زمان پیامبر(ص) با همان ترکیب قبلی به دست ما رسیده است و نحوه ترکیب ترتیبی آیات نشان می دهد همه آیات به یکدیگر ربط دارند ولی تبیین این روابط در آیات قرآن نیازمند وحی است و افراد عادی نمی توانند چنین مقصودی را تبیین کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در رابطه با این بخش از آیه صد و پنجاه و هشتم که می فرماید«...فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُنَاحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِمَا...» اظهار کرد: حج از اعمال تعبدی است و هیچ کس فلسفه اجزای حج را نمی داند؛ تعبد یعنی خداوند به عنوان خالق انسان مسأله ای را بیان فرموده و انسان به عنوان مخلوق موظف است به آن تعبد عمل کند، هرچند تعبدیات نتایجی دارد ولی هیچ کس به جز اهل بیت(ع) به فلسفه دقیق و نتایج همه تعبدیات احاطه ندارد.

وی افزود: ترکیب عبادات با عنوان تعبدیات به واسطه عمل و گفتار چهارده معصوم که نمایندگان خداوند روی زمین هستند، برای انسان ها تبیین شده است و انسان ها در مواجه با تعبدیات فقط موظف هستند بگویند چشم.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: نباید به دنبال یافتن چرایی تعبدیات باشیم چرا که این جستجو زندگی انسان را دچار سردرگمی و روح انسان را به نگرانی دچار می کند؛ انسان باید خداوند و اهل بیت(ع) را از روی عقیده بپذیرد و بعد از آن که پذیرفت هر آن چه ایشان فرمودند را بدون چون و چرا بپذیرد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: در اعمال حج موظف هستیم طواف انجام دهیم و رَمی جمرات داشته باشیم و بعد از طواف، در مقام حضرت ابراهیم(ع) نماز بخوانیم که هر کدام از این رفتارها دلایل و نتایجی دارد ولی کسی از علت و نتیجه این رفتارها خبر ندارد مگر این که در زمینه خاصی خودِ اهل بیت(ع) یا متن قرآن توضیحاتی داده باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: امام خمینی(ره) می گفتند، امام صادق(ع) فلان مسأله را بیان کرده اند و این یعنی فضولی موقوف.

وی با ابراز تأسف از فعالیت بهائیت در راستای تضعیف مبانی تشیع اذعان کرد: یکی از کارهای زشت بهائیت این است که با شبهه وارد کردن به تعبدیات جوانان را از دین تشیع دور می کنند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با اشاره به واژه«...جُنَاحَ...» در آیه فوق الذکر ابراز کرد: بعد از این که پیامبر(ص) به مکه آمدند و سعی بین صفا و مروة را به عنوان یک فریضه مطرح فرمودند، مسلمانان با اکراه به این فریضه عمل می کردند و دلیل این اکراه این بود که بت پرستان در گذشته روی هر کدام از کوه ها یک بت می گذاشتند و آن را پرستش می کردند؛ البته باید متذکر شوم پیامبر(ص) با همراهی امیر مؤمنان(ع) این بت ها را شکستند و گفتند، خداوند فرموده سعی بین صفا و مروة واجب است پس از انجام آن نگرانی نداشته باشید./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات