۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۳۴۱۴۶
اربعین؛

نگاهی به فعالیت‌های موکب ۱۰۷۰ مسجد جمکران ‌در ایام اربعین

حجت الاسلام هاشمی زاده با بیان این‌که اربعین حسینی فضایی مهدوی و آخرالزمانی دارد، فعالیت های فرهنگی، محتوایی و خدماتی موکب مسجد مقدس جمکران در عمود ۱۰۷۰ را تشریح کرد.
مسجد جمکران موکب جمکران حجت الاسلام سید مهدی هاشمی زاده موکب جمکران موکب جمکران

حجت الاسلام سید مهدی هاشمی زاده مدیر موکب مسجد مقدس جمکران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارائه گزارشی از فعالیت های موکب این مسجد مقدس پرداخت و گفت: موکب مسجد مقدس جمکران برای چهارمین سال، با پشتوانه تجربیات گذشته و اجرای قبلی اقدام به برپایی موکب جهت ارائه خدمات فرهنگی و محتوایی در مسیر نجف اشرف تا کربلا کرده است.

مدیر روابط عمومی و بین الملل مسجد مقدس جمکران با بیان این که این موکب طبق سیاست های کلان جمکران در سال جاری با قوت بیشتری توسعه کمی و کیفی قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: موکب مسجد مقدس جمکران در عمود 1070 در حدود 15کیلومتری کربلای معلا واقع شده است.

وی با تأکید بر این که هدف اصلی موکب جمکران ارائه خدمات فرهنگی، مفاهیمی و محتوایی است، گفت: به اقتضای جایگاه مسجد مقدس جمکران به عنوان اصلی ترین و اصیل ترین مرجع نشر فرهنگ مهدویت، انتظار می رود که در فضای اربعین حسینی هم به این مهم پرداخته شود.

حجت الاسلام هاشمی زاده تصریح کرد: به زعم بسیاری از کارشناسان اسلامی، اربعین بیشترین بُعد و هسته درونی و روح حاکم بر آن، یک فضای مهدوی و آخرالزمانی است؛ طبیعی است که در آن جا باید بیش از هر مفهوم دیگر به بحث مهدویت و انتظار سلیم و به دور از خرافات و انحرافات بپردازیم.

وی با بیان این که زائران باید به این مهم توجه ویژه داده شوند که این پیاده روی به تعبیری تمرین در رکاب امام زمان(عج) بودن است، یادآور شد: به همین جهت نام موکب مسجد مقدس جمکران با عنوان «مع امام منصور» برشی از زیارت عاشورا انتخاب شد، که اشاره به اربعین و معیت مردم با امام منصور و حضرت ولی عصر(عج) دارد.

مدیر موکب مسجد مقدس جمکران گفت: با این فلسفه برنامه های متنوعی را پیش رو خواهیم داشت که بخشی از آن تکمیل و بهبود فعالیت های سال گذشته بوده و در بخش دیگر هم کارهای جدید و بدیع ارائه می شود.

وی با بیان این که در بخش خدماتی و رفاهی با توجه به اهمیت این نکته که کاهش رنج سفر یکی از مهمترین کارکردهای الزامی یک موکب است، بیان داشت: بستر و مقدمه کارهای فرهنگی، ارائه خدمات رفاهی است؛ در سال جاری نیز به مدت 7 روز تا اربعین حسینی، سه وعده غذای اصلی و میان وعده از زوار پذیرایی می شود.

مدیر روابط عمومی و بین الملل مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: خدمات دیگری مثل دمنوش، چای و دیگر نوشیدنی های مناسب فضای اربعین به زائران ارائه می شود؛ همچنین نماز جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و مغرب برپا می شود.

وی با اعلام این خبر که در سال جاری برای نخستین بار بخش خواهران نیز در حال راه اندازی است، عنوان کرد: موکب مسجد مقدس جمکران یک سالن معادل سالن استراحت و مراسم آقایان برای خواهران در حال راه اندازی و بهره وری است که می توان گفت، این موکب توانایی ارائه خدمات روزانه به هزار و پانصد زائر خواهر و برادر را خواهد داشت.

حجت الاسلام هاشمی زاده به تشریح فعالیت های فرهنگی موکب این مسجد مقدس پرداخت و گفت: مجموعه برنامه های مراسمی و مناسکی و برنامه سخنرانی و دعا از جمله این خدمات فرهنگی است؛ همچنین در بخش محتوایی، حجم قابل توجهی از روحانیون در اشکال مختلف به ارائه مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و ارائه بسته های فرهنگی به زائران، خدمات رسانی می کنند.

وی یکی از بخش های ویژه این موکب را توجه به زائر کوچولوها عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی های گسترده ای برای کودکان حاضر در اجتماع عظیم اربعین حسینی صورت گرفته است؛ حجم عظیمی از بسته های فرهنگی برای کودکان طراحی و تولید شده و در اختیار آنان در مسیر کربلا گذاشته خواهد شد.

مدیر روابط عمومی و بین الملل مسجد مقدس جمکران به فعالیت مرکز گل نرگس اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به استقبال گسترده کودکان در سال گذشته و اهمیت توجه به آن ها، در این زمینه یک خلأ احساس می شد و تصمیم گرفته شد تا مرکز گل نرگس مسجد مقدس جمکران، به ارائه خدمات فرهنگی به زائران کودک بپردازد.

وی با اشاره به فعالیت های بین المللی موکب مسجد مقدس جمکران، افزود: در بخش بین الملل از حدود 10 روحانی زبان دان بهره خواهیم برد که به تبیین و تبلیغ مسائل دینی به زائران بین المللی در اجتماع جهانی اربعین حسینی می پردازند.

حجت الاسلام هاشمی زاده تأکید کرد: تمامی تیم خدماتی و فرهنگی موکب مسجد مقدس جمکران به شکل افتخاری در این موکب حضور دارند؛ افزون بر آن ها، گروه های مردمی هم به ارائه خدمات مختلف پذیرایی و موارد دیگر در این موکب خواهند پرداخت.

وی در بخش دیگر سخنان خود از اعلام آمادگی موکب جمکران برای خدمات رسانی به اهل رسانه خبر داد و ابراز داشت: از دیگر خدمات این موکب که از سال گذشته آغاز شده، ارائه خدمات به اهالی رسانه است؛ با اطلاع رسانی عمومی به اصحاب رسانه، آمادگی این موکب برای ارائه خدمات به این بزرگواران در آن فضا اعلام شده است.

مدیر موکب مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: در سال جاری همچون سال گذشته یکی از بخش های مردمی که میزبان آن هستیم، جمعیت دفاع از فلسطین است که به فعالیت و تبلیغ کارهای خود می پردازند و بسته های فرهنگی با موضوع فلسطین و اسرائیل و استکبار ستیزی در میان زائران توزیع می کنند.

«عهد اربعینی»

وی در پایان سخنان خود به طرح فرهنگی «عهد اربعینی» اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های فرهنگی مسجد مقدس جمکران با عنوان «من با امام زمان(عج) عهد سربازی می بندم» است که در مناسبت های مختلف اجرا می شود و در امتداد آن، طرحی با عنوان «عهد اربعینی» در موکب جمکران راه اندازی خواهیم کرد و برنامه های ویژه ای را در این زمینه ارائه خواهیم داد./۸۴۰/ت۳۰۱/ی

ارسال نظرات