۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۵۳۵۳۹۶
آیت الله مظاهری:

لازمه رسیدن به توحید عبادی، مراعات تقوای الهی است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: انسان هایی که گناه می کنند در حال پرستش شیطان هستند؛ یعنی لازمه توحید عبادی مراعات تقوای الهی است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: راه اندازی فرقه شیطان پرستی یک بازی برای هوس رانی بیشتر است.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و شصت و سوم سوره بقره می فرماید«وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ» افزود: این آیه تبیین کننده توحید است؛ توحید ذاتی یعنی خداوند موجودی یکتا است، توحید صفاتی بیان می دارد که خداوند مستجمع جمیع صفات کمالات است، توحید عبادی یعنی پرستش تنها مخصوص ذات پروردگار است و توحید افعالی به معنای مسبب الاسباب خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) وقتی که مبعوث شدند، خطاب به مردم فرمودند بگویید لا اله الا الله تا رستگار شوید، چرا که عرب جاهلی آن زمان ضمن این که خداوند را به عنوان مبدأ عالم هستی پذیرفته بود، در کنار خداوند بت پرستی می کرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اثبات اقسام مختلف توحید کار سختی نیست، ابراز کرد: انسان های لجوج و عنود خداوند را نمی پذیرد و به توحید اعتقادی ندارد؛ صفات پروردگار عین ذاتش است ولی اهل تسنن به خاطر دور بودن از مکتب اهل بیت(ع) اعتقادات اشتباهی در این زمینه دارد؛ برای تقریب به ذهن باید این تمثیل را بیان کنم که همان گونه که چربی عین روغن است، صفات پروردگار نیز عین ذاتش است.

استاد اخلاق حوزه علمیه یقین پیدا کردن در توحید را مستلزم عبادت و ریاضت دانست و تبیین کرد: باید در راه شناخت مواضع توحید تلاش و مجاهدت کنیم وگرنه چیزی دستگیرمان نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی می گفتند آقای قاضی هر چه می گفتند در رابطه با توحید افعالی بود؛ انسانی که به مقام توحید افعالی برسد حقیقتا به جایگاه های رفیعی دست پیدا می کند.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: توحید عبادی از روی فطرت قابل فهم است ولی عمل بر اساس توحید عبادی بسیار سخت است؛ ریاضت می خواهد آن هم ریاضت خالصانه.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قرآن در زمینه توحید عبادی سخت گیری زیادی دارد؛ در آیه ای از سوره یس که می فرماید«أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» بیان می دارد، انسان هایی که گناه می کنند در حال پرستش شیطان هستند یعنی لازمه توحید عبادی مراعات تقوای الهی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: تعداد شیطان پرست ها بسیار معدود است و همگی برای رسیدن به هوا و هوس این بازی ها را راه انداخته اند ولی این آیه ای که تلاوت کردیم واقعاً ترسناک است و بندگی شیطان را در گرو اطاعت از اوامر شیطان می داند.

وی با اشاره بیست و سوم سوره جاثیه که می فرماید«أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ یَهْدِیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَکَّرُونَ» گفت: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر(ص) می فرماید آن کسی که زندگی اش بر محور هوا پرستی است به جای آن که زندگی اش را بر محور توحید بچرخاند اسباب فهمش مختوم خواهد شد؛ باید فقط خداوند را پرستید و در این زمینه لازم است خالص باشیم و از دیدگاه قرآن نبود اخلاص نوعی شرک است؛ غالب مردم که خداوند را می پرستند مشرک هستند؛ موحد از نظر عبادی همه چیزش را از سوی خداوند می داند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان افزود: همه ما از جهت توحید عبادی و توحید افعالی گیر داریم و از خداوند می خواهیم به حق آل الله همه ما را تربیت کند./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات