۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۳۵۵۲۱
نمایشگاه مطبوعات؛

امور مساجد به جوانان و نوجوانان سپرده شود

مربی فرهنگی عرصه کودک و نوجوان با اشاره به مواردی که نوجوانان را جذب مسجد می کنند مشارکت دادن نوجوانان در امور مسجد را از مؤثرترین راه های جذب به مسجد و دین دانست.
حمید بحرکاظمی

حجت الاسلام حمید بحرکاظمی، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم جذب نسل جدید به معنوین و دین اظهار داشت: مسجد نماد دین در جامعه است و اگر بخواهیم جوانان را جذب دین کنیم باید آنها را جذب مساجد کنیم.

مربی فرهنگی عرصه کودک و نوجوان با اشاره به این که مساجد باید فرا جناحی باشد و تنها مردم را به سمت خدا دعوت کنند، خاطرنشان کرد: آیت الله بهجت فرمودند که «باید دست مردم را در دست خدا بگذاریم» ما می خواهیم دست مردم را در دست خودمان بگذاریم و مردم را به خود جذب کنیم و این سبب دوری مردم از مساجد می شود.

وی با بیان این که نظم از مواردی است که می تواند مساجد را جذاب کند، گفت: رمز رشد کشورهای اروپایی نظم است و ائمه(ع) ما هم در موارد زیادی به نظم تأکید کرده اند زیرا مسجدی که نظم داشته باشد مردم را به خود جذب می کند.

حجت الاسلام بحرکاظمی آسیب شناسی فضای مساجد را ضروری دانست و تصریح کرد: در مساجد ما باید فضای جامعه را در نظر بگیرند وبرنامه های خود را به صورتی بچینند که با فضای عمومی جامعه تضاد نداشته باشد و مردم بتوانند به راحتی در برنامه های مساجد شرکت کنند.

وی افزود: شریک کردن افراد به خصوص نوجوانان و جوانان در امور مسجد می تواند او را جذب مسجد کند؛ اگر کارهای مساجد را در دست بچه ها بگذاریم خود به خود آنها به مساجد وابسته می شوند.

مربی فرهنگی عرصه کودک و نوجوان با بیان این که مساجد باید از مساجد موفق تر الگوبرداری کنند، خاطرنشان کرد: تشویق، جایزه و فضا سازی مناسب می توان نقش مؤثری در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد داشته باشد.

وی تأمین بودجه مسجد را از مهمترین مسائل جذب جوانان به مسجد عنوان کرد و گفت: حتی پیامبر(ص) هم با تأمین مالی حضرت خدیجه(س) بود که توانست اسلام را رشد سریعتری بدهد و از این جهت بودجه مساجد خیلی مهم است.

حجت الاسلام بحرکاظمی افزود: مورد دیگری که سبب جذب مردم و بخصوص جوانان به مسجد می شود گزارش عملکرد است که باید هر فعالیتی در مساجد ثبت شود تا از کار تکراری در مساجد جلوگیری شود تا جوانان همیشه مطالب نو و تازه ای را در مساجد بیاموزند و مشتاق به مسجد شوند.

وی با اشاره به لزوم تنوع معقول ومتناسب در برنامه مساجد اظهار داشت: برخی مساجر هستند که همیشه روحانی آن با یک عبای قهوه ای می آید و فلان جای مسجد می نشیند و همیشه منبر سمت راست است و موارد دیگر از این دست؛ من مساجدی را می شناسم که امام جماعت هایشان هر ده روز با هم تعویض می شوند و این کار سبب شده است که اهالی دو محل با هم صمیمی تر شده اند و تفرقه از بین می رود.

مربی فرهنگی عرصه کودک و نوجوان مورد بعدی را نظارت و پیگیری مساجد دانست و گفت: مسؤولان فرهنگی باید پیگیر باشند؛ ما امروزه در همه مسائل کشور نیاز به پیگیری داریم و در مسائل فرهنگی بیشتر از همه جا این نیاز احساس می شود و این پیگیری خیلی تأثیر دارد./843/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات