۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۳۶۷۲۱
مدیر حوزه علمیه مازندران:

پژوهش رکن جدایی ناپذیر از بدنه فعالیت های حوزوی است

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش رکن جدایی ناپذیر از بدنه فعالیت های حوزوی است، گفت: حوزه بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند به اهداف متعالی خود دست پیدا کند.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی استان با مهم ارزیابی کردن برگزاری این جشنواره در استان ها، آن را بستری برای رونق فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه عنوان کرد.

وی با بیان این که در گذشته جشنواره علامه حلی تنها در سطح کشور و به صورت ملی برگزار می شد، افزود: با اقدامات انجام شده مرحله استانی این جشنواره به خود مدیریت های استانی واگذار شد که این اقدام ارزشمندی است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که از سال گذشته که برگزاری این جشنواره در استان آغاز شد تلاش و جهش مناسبی در حوزه پژوهشی مدارس علمیه صورت گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد توجه ویژه مدیران مدارس علمیه به مسأله پژوهش در میان طلاب هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که با اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش مدارس علمیه شاهد یک رونق مناسبی در فعالیت های پژوهشی مدارس هستیم، خاطرنشان کرد: باید با برگزاری برنامه های مستمر و متنوع روند رو به رشدی در بخش های پژوهشی مدارس علمیه داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش همواره یکی از عناصر مهم و کلیدی فعالیت های علمی حوزه های علمیه به شمار می رفته است، تصریح کرد: موضوع پژوهش نیز باید همانند مباحث علمی و اخلاقی در حوزه مورد توجه ویژه مسؤولان مدارس علمیه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که از سال گذشته تا به امروز دو کارگاه دانش افزایی ویژه اساتید و معاونان پژوهش مدارس علمیه استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این کارگاه های دانش افزایی آخرین متدهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه با حضور اساتید برجسته حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که در حال حاضر یک عزم مناسبی برای گسترش فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه وجود دارد، تصریح کرد: تأکید مجموعه مسؤولان حوزه در کشور نیز تقویت این مسأله در مدارس علمیه با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود است.

مدیر حوزه علمیه مازندران  در ادامه با تأکید براین که پژوهش رکنی جدایی ناپذیر از بدنه فعالیت های حوزوی است، خاطرنشان کرد: حوزه بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند به اهداف متعالی خود دست پیدا کند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران از تحقیق و پژوهش به عنوان یکی از ارکان مهم تحول در حوزه یاد کرد و با بیان این که مسأله تحول در حوزه نباید تنها در حد یک شعار یاقی بماند، تصریح کرد: باید بسترهای لازم برای رسیدن به این هدف متعالی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را فراهم کنیم که یکی از بسترها تقویت امر تحقیق و پژوهش در حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که در گذشته همه تلاش علما و بزرگان دینی حوزه در کنار مسائل علمی و آموزشی تقویت اخلاق و تحقیقات در حوزه بوده است، خاطرنشان کرد: نتیجه این تلاش های شبانه روزی و همت والا امروز آثار و تألیفات ارزشمندی است که از بزرگان حوزه برای جامعه امروز به یادگار مانده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که امروز نیز حوزه باید همان مسیر ارزشمند را در تحقیق و پژوهش ادامه دهد، تصریح کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تا چند سال آینده طلاب و اساتید ما نیز آثار و تألیفات مناسبی در اختیار داشته باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در مدارس علمیه طلاب علاقه مند بسیاری به تحقیق و پژوهش وجود دارد، بیان داشت: باید با شناسایی و حمایت از این طلاب در جهت رشد و تقویت آنها به منظور توجه بیشتر به مباحث پژوهشی اقدام کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید براین که برنامه های مدارس علمیه باید به گونه ای باید تا مسأله پژوهش به یک فرهنگ در میان طلاب تبدیل شود، خاطرنشان کرد: همان طور که در حال حاضر موضوع مباحثه در میان طلاب بسیار مورد توجه است، تحقیق و پژوهش نیز همین گونه باید به فرهنگ تبدیل شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدیران مدارس علمیه باید اقدامات تشویقی در حوزه تحقیق و پژوهش برای طلاب را بیشتر تقویت کنند، تصریح کرد: برنامه های پژوهشی باید در مدارس علمیه از حالت فوق برنامه به یک درس آموزشی تبدیل شود تا طلاب نیز نسبت به انجام این گونه برنامه ها همت بیشتری داشته باشند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران به برگزاری نخستین جشنواره استانی علامه حلی سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به این که سال گذشته برای نخستین بار بود که این جشنواره در مازندران برگزار می شد، اما میزان استقبال طلاب مناسب بود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که سال گذشته بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی مازندران ارسال شد، تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات مناسبی در طی سال گذشته به منظور تقویت و رشد این روند در مدارس علمیه صورت گرفته است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یکی از اقدامات مهمی که به منظور تقویت فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه آغاز کردیم برگزاری کارگاه های دانش افزایی برای اساتید و معاونان پژوهش مدارس است، خاطرنشان کرد: قبل از هر برنامه ای ابتدا اساتید و معاونان پژوهش باید به طور عملی با متدهای روز تحقیق و پژوهش در حوزه آشنایی پیدا کنند که خوشبختانه در این بخش اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است.

حجت الاسلام محمد صادق فاضل، دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران نیز در این دیدار با بیان این که امسال در نخستین گام ارزیابی اجمالی به خود مدارس علمیه واگذار شد، افزود: پس از ارزیابی های صورت گرفته بر اساس فرم ارزیابی، حدود ۵۰۰ اثر به دبیرخانه مرکزی این جشنواره در استان ارسال شد.

وی با اشاره به این که برای ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره استانی علامه حلی مازندران از ظرفیت ۴۳ استاد بهره گرفته شد، خاطرنشان کرد: هر یک از این آثار حداقل یک مرتبه و حداکثر سه مرتبه از سوی اساتید داور مورد ارزیابی قرار گرفت.

دبیرجشنواره استانی علامه حلی مازندران با بیان این که پس از ارزیابی های اجمالی و تفصیلی صورت گرفته در گروه های علمی حدود ۶۰ اثر حائز رتبه و امتیاز لازم شدند، تصریح کرد: این آثار به منظور رقابت با آثار منتخب دیگر استان های کشور به قم ارسال شد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که مراسم اختتامیه دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران دوم آذر در بابل برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این مراسم از برترین های جشنواره امسال تجلیل خواهد شد./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات