۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۳۷۱۹۰
آیت‌الله جاودان:

مراقبت از اعضا و جوارح در برابر گناه انسان را طاهر می‌کند

استاد اخلاق با بیان اینکه مراقبت از اعضا و جوارح در برابر گناه انسان را طاهر می‌کند، گفت: فکر انسان اگر ظاهر شود صاحب اختیار می‌شود.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد(ره) برگزار شد، گفت: انسان اگر اندکی ایمان داشته باشد، آن ایمان برایش دغدغه ایجاد می‌کند.، غدغه‌ای برای همه جا و همه چیز، اگر من خیالم راحت است، در ایمان، مشکل دارم.

وی افزود: برای مثال برای ما غذایی می‌آورند، هیچ دغدغه‌ای نداریم که چه کسی پخته و پولش از کجا آمده، به مقداری که برای غذا خوردنمان دغدغه داریم که پاک و حلال باشد، آن مقدار ایمان داریم. هر چه ایمان ما بیشتر باشد، دغدغۀ ما بیشتر و بی‌خیالی ما کمتر است. این معیار، معیار خوبی است برای اینکه خودمان را بسنجیم.

آیت الله جاودان بیان داشت: نماز واقعی نمازی است که در طول آن گوشمان چیزی نشنود و چشممان چیزی نبیند. با چنین نمازی مرگ برای ما ما نوعی جشن می‌شود و به‌راحتی می‌توانیم از این عالم برویم. برای رسیدن به این نماز باید تمام اعمالمان مثل همین نماز باشد. اگر روز ما تحت کنترل ما باشد و اختیار همه چیزمان دست خودمان باشد، نماز ما درست می‌شود.

استاد اخلاق ادامه داد: اگر آدم بتواند به جمع خیال برسد؛ یعنی بتواند خیال خودش را جمع کند و در اختیار بگیرد، به انسانیت رسیده‌است. اگر ما بخواهیم تمام چیزهایی که در دلمان می‌گذرد و به طور طبیعی دست خودمان نیست، در اختیار خودمان قرار بگیرد، باید از چیزهایی شروع کنیم که اختیارش را به طور طبیعی داریم. باید اختیار چشم خودمان را بدست بگیریم.

وی با بیان اینکه انسان موجود مختاری است باید صاحب اختیار بودن را از اعمالش شروع کند، گفت: وقتی در اعمال، کاملاً مختار شدیم، اختیار به عمق جان ما می‌رسد و کم‌کم می‌توانیم نماز خود را در اختیار بگیریم و می‌توانیم صاحب اختیار خیالمان شویم. کسی که اختیار خیالش را دارد، صاحبدل می‌شود، یعنی می‌تواند از دل خود محافظت کند و در اینجاست که انسان می‌تواند فکر کند. همان فکری که بزرگترین عبادت است.

آیت الله جاودان در پایان تصریح کرد: برای اینکه انسان بتواند نیم ساعت فکر کند، نیاز به پاکیزگی دارد، آدم پاکیزه می‌تواند فکر کند و فکرش را دزد نبرد، شیطان دزد است و حتی نمی‌خواهد ما بتوانیم منظم فکر کنیم. برای پاکی هم باید واردات وجودمان پاک باشد. آنچه با چشم می‌بینیم یا با گوش می‌شنویم پاک باشد. ثمرۀ پاکی واردات این است که طاهر می‌شویم. اگر طاهر شدیم، اختیار می‌آید./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات