۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۳۹۲۱۶
معاون تهذیب حوزه علمیه امام خمینی ارومیه مطرح کرد؛

نقش ادبیات عرب در توانمندی طلاب برای پاسخ گویی به شبهات

حجت الاسلام رحیمی گفت: پاسخ گویی به شبهات ادبی قرآن، روایات و احکام فقهی نیازمند تسلط طلاب و محصلان علوم دینی به ادبیات عرب است.
حجت الاسلام رحیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام رحیمی معاون تهذیب حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه عصر امروز در نشست علمی با موضوع کتابشناسی ادبیات عرب در جمع طلاب علوم دینی با اشاره به اهمیت محوری ادبیات عرب در تحصیل علوم دینی، گفت: کتب اصلی جهان اسلام به زبان عربی است.

وی خاطرنشان کرد: واضع علم ادبیات امیرالمؤمنین(ع) است و با روایتی که به ابوالاسود دوئلی می آموزد و شاگردانش آن را گسترش می دهد این علم را وضع می کند و زمینه تدقیق در این علم را فراهم و آغاز می کند.

این استاد حوزه علمیه ارومیه با بیان اینکه حضرت امیر المؤمنین علی (ع) علم نحو را در بصره و و صرف را در کوفه پایه ریزی کرد، گفت: آیت الله فشارکی می گوید که بصری ها در نحو مهارت خاصی دارند و کوفیون در صرف وارد هستند.

وی ادامه داد: کتب محوری جهان اسلام مانند قرآن و روایات اهل بیت(ع) و همچنین کتب ریشه ای حوزه های علمیه همه به زبان عربی است که اهمیت و جایگاه ویژه ادبیات عرب را در تحصیل علوم دینی برای طلاب و محصلان علوم دینی را مشخص می کند.

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به اهمیت ادبیات عرب و تحصیل این علوم حوزوی در پاسخ گویی به شبهات ادبی متون محوری اسلام و تشیع، تصریح کرد: اگر طلاب تحصیل ادبیات عرب را به خوبی انجام ندهند در برابر شبهات کسانی چون وهابیت نخواهند توانست پاسخ گو باشند.

وی با بیان اینکه همچنین ادبیات عرب در شناخت احکام دینی و نحوه عمل به آنها بسیار مهم است،‌ ادامه داد: در طلاق و ازدواج شناخت نکته های ادبی برای جریان صیغه هر یک از این دو با توجه به اهمیت صیغه ازدواج و طلاق بسیار پر اهمیت است.

معاون تهذیب حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه، خاطرنشان کرد: اگر طلبه علوم دینی پایه ریزی ادبیاتی خود را با قوت انجام دهد در تحصیل کتب محوری فقهی و اصولی بسیار قدرتمند وارد خواهد شد و در فهم متون فقهی نیز توانا خواهد بود./۸۵۴۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات