۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۴۰۳۸۶
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

شورای سیاستگذاری هماهنگی و توسعه وقف قرآنی ایجاد شود

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: پیشنهاد می کنیم که شورایی تحت عنوان شورای سیاستگذاری هماهنگی و توسعه وقف قرآنی ایجاد شود که تقویت منابع و فرهنگ سازی و سازماندهی موقوفات را در دستور کار خود قرار دهد.
محمدی

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ نشست تخصصی توسعه موقوفات قرآنی یکشنبه ۵ آذر با حضور حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از مسئولان قرآنی در این سازمان برگزار شد.

حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این همایش با بیان اینکه باید محصول این سه نشست را مورد ارزیابی قرار دهیم، گفت: شورای توسعه حاضر است ادامه این پیشنهادات را اجرایی و عملیاتی کند.

وی خاطرنشان کرد: وقف عالی ترین تجلی محتوای اسلام است و قرآن نیز برترین قالب اسلام. در جمع بین این دو، وقف قرآنی که عالی ترین قالب است تجلی پیدا می کند.  

حجت الاسلام محمدی با بیان اینه وقف یک خیر پایدار است، اظهار کرد: وقف قرآنی نیازمند برنامه ریزی و گفتمان پایدار است تا به سرانجام برسد خواهش می کنیم مسیر بحث ها با یک بلند نظری و آینده نگری دنبال شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: یکی از راهکارها در وقف این است که موقوفات باید از نظر تثبیت به نتیجه برسد یکی از مصادیق عینی سازی منافع وقف برای عموم جامعه است که باید در این راه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه برای گسترش فرهنگ وقف باید توسعه وقف قرآنی در ساختاز سازمانی اوقاف اتفاق بیفتد، تاکید کرد: مقدمه اقبال عمومی به وقف این مساله است زیرا هنوز فرهنگ سازمان وقف در اوقاف اتفاق نیفتاده و خود همکاران سهمی در عملیات وقف ندارند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه فعالیت های موقوفه قرآنی باید در خدمات اجتماعی قرآنی توسعه پیدا کند، گفت: بالع بر 1000 موضوع جدی می توان مطرح کرد که وقف قرآنی بر آن اولویت دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه یکی دیگر از سازوکارهای توسعه وقف مشارکت مردم و مدیریت مردم در وقف هاست، ادامه داد: یکی از کارها این است که جریان وقف برای مردم تبیین شود که باید مدیریت ویژه صورت گیرد یکی از کارها این است که تغییر فکر جامعه به امور خیریه صرف است که باید این حرکت متوقف شود.

وی افزود: بهترین راه برای عمومی سازی وقف تشویق وقف های خرد و مدیریت شبکه سازی از سوی سازمان است یعنی مردم هزینه های خود را در یک پروژه بزرگ ببینند و وقف مشارکتی داشته باشند.

حجت الاسلام محمدی گفت: ما پیشنهاد می کنیم که شورایی تحت عنوان شورای سیاستگذاری هماهنگی و توسعه وقف قرآنی ایجاد شود که تقویت منابع و فرهنگ سازی و سازماندهی موقوفات را در دستور کار خود قرار دهد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: در این راستا باید سیاست ها، آسیب ها و موانع بررسی و  تدوین شود، اگر این پیش نویش نهایی شود مسیر سازماندهی وقف مردمی و هماهنگی در امور وقف برای اوقاف تسهیل می شود./۸۰۷/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات