۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۴۹۰۸۷
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

مبارزه با خرافات از جلوه های رشد است

رییس ستاد اقامه نماز گفت: کسی که اهل رشد باشد با منکرات مبارزه می‌کند؛ رشد از نظر قرآن رشدی است که انسان با نایل شدن به آن بر جامعه خود اثرگذار باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز در جلسه درس اخلاق که در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به آیه «و لقد آتینا ابراهیم رشده من قبل و کنا به عالمین»، گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید رشد حضرت ابراهیم(ع) را از قبل به او عنایت کردیم. انبیا و پیامبران قبل از مبعوث شدن، مورد عنایت الهی قرار می‌گرفتند. کلمه «رشده» یعنی رشدی که در شأن آن شخص باشد؛ پیداست که باید ظرفیت هایی در انسان باشد تا آماده دریافت مظروف شود.

وی افزود: بعضی افراد سؤالی مطرح می‌‌کنند مبنی بر اینکه آیا امکان نداشت ما نیز امام یا پیامبر باشیم؛ در جواب باید گفت این مسأله حساب و کتاب دارد که در ابتدای دعای ندبه به آن اشاره شده است، پیامبران و ائمه به صورت ناگهانی و یک مرتبه به این مقام نرسیده‌اند. خداوند ساده زیستی و دوری از زرق و برق دنیا را به آنها شرط کرد و آنها نیز قبول کردند و به قول خود وفادار ماندند.

رییس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: جوانی که قصد ازدواج دارد، شاید در ابتدا مال و اموال زیادی نداشته باشد اما اگر مهارت و حرفه ای بلد باشد قطعاً به مرور زمان کم کم به همه چیز می‌رسد. مرحوم علامه طباطبایی در اواخر عمر خود خانه دار شد، پس اگر جوانی لیاقت و هوش دارد و حرفش دارای اعتبار است به او اعتماد کنید.

وی در ادامه اظهار داشت: در تفسیر آیه ای که حضرت ابراهیم(ع) به عمویش می‌فرماید چرا بت‌ها را می‌پرستید، چندین نکته وجود دارد؛ نهی از منکر محدود به شرایط سنی خاصی نیست، همچنین اشکالی ندارد که به تنهایی کاری بزرگ را انجام دهیم. حضرت ابراهیم(ع) یک نفر بود در حالی که مشرکان چندین نفر بودند ولی علیه بت ها قیام کرد بنابراین در اصلاح، ارشاد و امر به معروف، سن و تعداد نفرات، شرط نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه گفت: در امر به معروف اول باید از نزدیکان شروع کنیم و در نهی از منکر منکرات اصلی را در نظر بگیریم. با توجه به اینکه بالاترین منکر بت پرستی است، در امر به معروف و نهی از منکر در عین حال که باید باطل و منکر را تحقیر کنیم لازم است شخصیت و کرامت افراد را حفظ کنیم و به شخص بگوییم که این کار در شأن شما نیست. 

وی افزود: از جلوه های رشد، مبارزه با خرافات است. کسی که اهل رشد باشد با منکرات مبارزه می‌کند. کسی که در مقابل گناهان ساکت است، هر چند که مقام و علمی داشته باشد، رشید نیست. رشد از نظر قرآن، رشدی است که انسان با نایل شدن به آن، بر اطرافیان و جامعه خود اثرگذار باشد.

رییس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: پدران، زمینه ساز انحراف و هدایت نسل های پس از خود هستند؛ قرار نیست هر کاری که گذشتگان انجام داده اند، فکر کنیم آن کار درست است یا هر کاری که آمریکا و اروپا انجام می دهند قطعاً آن اقدام را صحیح بدانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید عقل خود کارها را بسنجیم و شخصیت زده نباشیم. بت پرستی و دنیاپرستی دیگران برای ما حجت نیست. حتی در قرآن هم دستور داده شده که به آداب خوب عمل کن و رسوم غلط را بشکن./966/پ202/ب1

ارسال نظرات