۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۵۲۵۸۸
در نشست خبری تشریح شد؛

برنامه‌های کمیته قرآن کریم دهه فجر انقلاب اسلامی

رییس دالقرآن کریم با حضور در نشست خبری ویژه برنامه‌های کمیته قرآن کریم دهه فجر انقلاب اسلامی را برای خبرنگاران تشریح کرد.
قره شیخلو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی قره شیخلو رییس دارالقرآن کریم امروز(شنبه ٧بهمن‌ماه) در نشست خبری تشریح برنامه‌های کمیته قرآن کریم دهه فجر انقلاب اسلامی که در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی فراهم شدن بستر مناسب فعالیت‌های قرآنی، دینی و فرهنگی به همراه رشد سریع فراگیری آموزه‌های قرآن کریم و تلاش در جهت نهادینه کردن آن در جامعه بوده است اظهار داشت: مستندات موجود و توفیقات حاصله در عرصه‌های مختلف قرآنی بیانگر کارنامه موفق این حوزه می‌باشد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ویژه انقلاب که همه ساله شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر می‌باشد که به همین منظور ستادی هم تحت عنوان ستاد اجرایی دهه فجر در شورای مذکور تشکیل شد، کمیته‌های تخصصی سازمان‌ها، نهادها از ماه‌ها قبل با حضور در این ستاد برنامه‌ریزی لازم را برای برگزاری باشکوه مراسم انجام دادند، در این میان باتوجه به اهمیت موضوع قرآن و موفقیت‌هایی که در این حوزه انجام شده است قرار شد به منظور تبیین دستاوردهای قرآن در ایام‌الله دهه فجر انقلاب کمیته قرآن نیز به ستاد اضافه شود که از سال 86 این کمیته در ستاد کار خود را آغاز کرد.

رییس دارالقرآن کریم تاکید کرد: این کمیته قرآنی زیر نظر دالقرآن‌کریم شکل گرفت تا همه ساله در این فرصت دستاوردها و نقش بی‌بدلیل قرآن کریم و تلاش‌گران این عرصه را در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی برای مخاطبان به ویژه نسل جوان تبیین کند، در عین حال فرصتی هم برای انس بیشتر جامعه ایمانی با قرآن کریم هم فراهم می‌شود.

قره‌شیخلو یادآور شد: در این کمیته ما با معاونت ارتباطات و امور استان‌ها، مدیر امور ارتباطات، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، دبیر ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت دفاع، ارتش، نیروی انتظامی، سازمان بسیج، رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری قرآنی ایکنا، مدیر شبکه معارف و رادیو قرآن، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی مردمی همکاری داریم و اعضای کمیته را تشکیل می‌دهیم.

وی با اشاره به ویژه برنامه‌های این کمیته گفت: برنامه‌های امسال در بیست محور برگزار خواهد شد، نخستین برنامه ما سه‌شنبه(١٠بهمن‌ماه) در تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل آغاز خواهد شد، سپس برنامه تجلیل و تکریم چهره‌های قرآنی کشور را خواهیم داشت که جمعه(١٣بهمن‌ماه) در حوزه هنری برگزار خواهد شد، این برنامه دوازدهمین مراسم ملی تکریم از چهره‌های قرآنی است که  در این برنامه از ٤٢ نفر در بخش آموزش، حفظ، خوشنویسی، خیرین و مدیران قرآنی تجلیل به عمل می‌آید.

رییس دارالقرآن کریم ادامه داد: تولید و ساخت سه ویژ برنامه آوایی جهت اجرا در مراسم تکریم چهره‌های قرآنی، ١٢ و ٢٢ بهمن درحوزه هنری، مرقد امام راحل و میدان آزادی از دیگر برنامه‌های این کمیته است، این برنامه شامل تولید شعر، آهنگ‌سازی و آهنگ‌گذاری و اجرا از سوی گروه‌ها‌ی جمع‌خوانی ضحی، محراب و طوبی است که هدف از این اجراء‌ها موضوع انقلاب، قرآن و امام راحل خواهد بود.

قره شیخلو تصریح کرد: محور دیگر برنامه‌های ما برگزاری هزاران محفل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت در سطح مساجد، سازمان‌ها و نهادها،‌ مدارس، موسسات قرآنی، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها خواهد بود، به همین منظور 10محفل قرآنی در 10 استان و همچنین برگزاری 10 محفل قرآنی در ده مسجد شهر تهران را به صورت ویژه خواهیم داشت.

رییس دارالقرآن کریم اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های ما به مناسبت دهه فجر اجرای صدها مسابقه جشنواره قرآنی در قالب مسابقات حفظ، قرائت مفاهیم به شکل حضوری، اینترنتی از سوی مدارس، موسسات، مراکز درمانی، نیروهای مسلح، مساجد، خانه‌‌های قرآن، ادارات، نهادها و رسانه ملی است، یک از این مسابقات برگزاری مسابقه پیامکی به صورت روزانه با همکاری سیما قرآن و رادیو قرآن با محور قرآن، انقلاب و امام راحل است که در پایان بهمن‌ماه به ١١٤ نفر نیز به قید قرعه جایزه اهدا خواهد شد.

قره‌شیخلو افزود: برگزاری چهار جشنواره قرآنی کودک و نوجوان در استان‌های ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی و گلستان با مشارکت بانک پارسیان و همچنین مسابقات کتاب‌خوانی با موضوعات قرآنی توسط ارتش جمهوری اسلامی در سطح پرسنل و خانواده‌های آنها از دیگر برنامه‌ای امسال است.

وی با بیان اینکه ما سال‌هاست که حوزه‌های مالی، صنعتی و اقتصادی را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از ماه رمضان امسال بانک پارسیان به کمک فعالیت‌های قرآنی آمده است و امیدواریم که حمایت لازم را سایر بخش‌های اقتصادی از حوزه قرآن داشته باشند.

رییس دارالقرآن کریم در خصوص طرح توزیع قرآن کریم نو در ایام دهه فجر گفت: در ایام دهه فجر توزیع ١٥ هزار جلد قرآن برای مناطق محروم انجام خواهد شد، همچنین سی هزار پوستر با مضامین قرآنی از امام راحل و رهبری را در کشور پخش خواهیم کرد، ضمنا همایش‌ها و نشستهای تخصصی با حضور نخبگان قرآنی با موضوعات مختلف به همت سازمان‌ها، نهادهای قرآنی و موسسات در سراسر کشور برپا می‌شود.

قره‌شیخلو ادامه داد: هفته‌های قرآنی نیز در تعدادی از استان‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی نیز در این ایام جزء برنامه‌های ما خواهد بود، در این میان برگزاری طرح سراسری حفط قرآن کریم و سوره مبارکه فجر در نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در سطح پرسنل و خانواده‌های آنها را داریم، همچنین اعزام کاروان‌های قرآنی شامل قاریان، حافظان قرآن کریم و گروه‌های تواشیح به سایر استان‌ها به ویژه مناطق محروم در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های روز 22 بهمن تصریح کرد: غرفه‌های «قرآن بخوانید هدیه بگیرید» در مسیر راهپیمایی ٢٢بهمن ویژه کودکان و نوجوانان را در نظر گرفته‌ایم، همچنین با همکاری ستاد نماز جمعه قرار است در تمام نمازجمعه‌های ١٣بهمن مدیران سازمان‌های تبلیغات به عنوان سخنران حضور پیدا کنند و دستاوردهای قرآنی در این ٣٩سال را به گوش مردم برسانند.

رییس دارالقرآن کریم ادامه داد: یکی از برنامه‌های دیگر ما آغاز طرح‌های آموزشی در قالب کارگاه‌های آموزشی یک روزه است که به ارتقا و بازآموزی سطح مهارت‌های معلمان و مربیان قرآنی می‌پردازد، در این میان افتتاح پروژه‌های قرآنی مردمی و دولتی را داریم که مربوط به موسسات و خانه‌های قرآنی شهر و رستا خواهد بود، ضمنا ویژه برنامه‌های قرآنی همچون طرح قرآنی ربیع القرآن در استان بوشهر و طرح قرآن صاعد در استان همدان ویژه استان‌ها پخش می‌شود.

قره‌شیخلو با اشاره به دیگر برنامه‌های قرآنی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در این ایام رونمایی از کتاب «یافته‌های پیمایش حیات قرآنی» است که این پژوهش با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در شش حیطه «باورهای معطوف به قرآن، عواطف معطوف به قرآن، پیامدهای معطوف به قرآن، اعمال معطوف به قرآن، فراغت معطوف به قرآن و اطلاعات و مهارت‌های قرآنی» انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: آغاز فرایند ثبت‌نام سیزدهمین مرحله آزمون‌های حفظ قرآن کریم را در سراسر کشور نیز داریم که از طریق سایت تلاوت از تاریخ 7 بهمن تا ٢٧ اسفند این ثبت نام انجام می‌گردد، از سوی دیگر دیدار با خانواده شهدا از سوی سازمان‌ها، نهادها و جامعه قرآنی در این ایام در کل استان‌ها انجام خواهد شد.

رییس دارالقرآن کریم در مورد برنامه‌های دیگر این کمیته افزود: تولید برنامه‌های قرآنی توسط رسانه ملی در سیمای قرآن و رادیو قرآن هم در دستور کار ما قرار دارد، در این ایام ویژه برنامه‌های قرآنی با حال و هوای سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی با حضور چهره‌های قرآنی برای معرفی دستاوردهای قرآنی نظام پخش می‌شود.

قره‌شیخلو در پاسخ به خبرنگار رسا مبنی بر اینکه چرا سطح برنامه‌های محتوایی در این ایام کمتر است گفت: همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در این ایام برپا می‌شود اما به علت محدودیت زمانی نمی‌توانیم روی برنامه‌های عمیق سرمایه‌گذاری کنیم، اما در طول ایام سال برنامه‌های کارگاهی و نشست‌های تخصصی ویژه موضوعات مختلف جامعه را داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه زمان دهه فجر کوتاه است و باید برنامه‌ها بیشتر ذیل مسابقات و جشن‌ها برگزار شود زیرا این ایام فصل جشن و شادی مردم است.

رییس دارالقرآن کریم در خصوص اقدامات دارالقرآن در حوزه فضای مجازی تاکید کرد: سند ما برای بخش فضای مجازی آماده و به شورای توسعه هم اهدا شد ولی مدیریت در این میان عوض شد و سند مدت زمان زیادی بلاتکلیف ماند، بعد از آن سند فعالیت قرآنی در فضای مجازی به معاونت رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد سپرده شد که بعد از به روز رسانی مجدد به شورای توسعه بازگشت و اقدامات لازم بروی آن انجام شد و خوشبختانه کارهای نهایی نیز انجام شده است و منتظر ارسال سند هستیم./816/پ202/ب1

ارسال نظرات