۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۵۵۶۵۴۰
آیت الله حسینی بوشهری:

دینداری برخی موقتی و منفعتی است

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که یکی از مشکلات دنیای امروز، فاصله گرفتن از فضای دینی است، گفت: حوزه‌های علمیه در دینداری افراد جامعه نقشی تأثیرگذار دارند.
 آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: همیشه برای انسان زمینه به اشتباه افتادن وجود دارد،گاهی احساس می‌کند امری درست است درحالیکه نادرست است؛ مدت‌ها برنامه زندگی خود را تنظیم می‌کند، بعد از مدتی متوجه می‌شود راه را به اشتباه رفته است.

ما باید در تمام امورات زندگی، معیار سنجش داشته باشیم

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه ما باید در تمام امورات زندگی، معیار سنجش داشته باشیم، اظهار داشت: ما با ملاحظه این سنجه‌ها می‌توانیم راه درست را تشخیص دهیم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: ما در مباحث اعتقادی هم نیاز به سنجه داریم تا در باورها دچار خطا نشویم، نکند باوری در ما نهادینه شود، حال آنکه درست نباشد؛ در مباحث اجتماعی، اخلاقی و غیره نیز به همین صورت است تا در معرض خطر و آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار نگیریم.

افراد باید دینداری خود را از بن مایه صحیح دریافت کنند

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: یکی از از بحث‌های مطرح، معیار ارزیابی دینداری است؛ بدین معنا که آیا ما بر اساس مدعیان دینداری باید آداب دین خود را تنظیم کنیم، آیا همین مقدار کافی است، آیا دینداری خود را از رفتار عده ای بگیریم یا پرهیزمان را ازعده ای دیگر بگیریم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیث ثقلین از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که فرمودند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي؛ من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم»، تصریح کرد: کتاب و عترت معیار رفتاری و دینداری شما است و اگر دینداری شما مطابق با این حدیث باشد، فرجام درستی دارد.

وی با بیان اینکه افراد باید دینداری خود را از بن مایه صحیح دریافت کنند، اضافه کرد: امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «ازکتاب و سنت است. به دنبال آن امام می‌فرماید: کوه‌های سربه فلک کشیده ممکن است ازبین بروند، اما کسانی که دینداری خود را براساس پایه محکم بنا کردند محکم می‌مانند».

حوزه‌های علمیه در دینداری افراد جامعه نقشی تأثیرگذار دارند

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: سختی‌ها و فشارها در انسان‌های رفاه طلب وکسانی که دینداری اساسی ندارند، جا خالی می‌کنند؛ بعضی دینداری آنها فصلی و موقتی است، اگر دین برای آنان منفعت داشته باشد، طرفدار دین می‌شوند و اگر دچار مشکلی شوند، دین‌داران را مقصر مشکلات می‌دانند؛ اینها کسانی هستند که طعم دینداری واقعی را نچشیده اند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در دینداری افراد جامعه نقشی تأثیرگذار دارند، گفت: آنان که معیار دینداری اصیلی دارند، در مقابل شکنجه ها، سنگ‌اندازها و ناملایمات احساس ستمی نمی کنند، به خاطر خدا سختی‌ها را تحمل می‌کنند، در مقابل قدرت‌ها و تهدیدات دشمن تسلیم نمی شوند، چشم طمع به دارایی دیگران ندارند و دست از دینداری خود بر نمی دارند.

شاخصه‌های دینداری و ملاک برای دینداری افراد در روایات

استاد اخلاق حوزه در ادامه به شاخصه‌های دینداری و ملاک برای دینداری افراد اشاره کرد و با اشاره به روایات و احادیث، گفت: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، معیار دینداری را ورع، خداترسی، دوری از گناه و پرهیزکاری عنوان کردند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: بنا به فرموده امام صادق(علیه‌السلام)، اهل دین نشانه‌هایی دارند که با این معیارها شناخته می‌شوند؛ از جمله اینکه صادق و راستگو هستندو امانتدار هستند.

وی تصریح کرد: وفای به عهد و صله رحم یکی دیگر از نشانه‌های انسان‌های دین‌دار است و این چهار شاخصه از جمله شاخصه‌های مهم دین‌داران محسوب می‌شود.

یکی از مشکلات دنیای امروز، فاصله گرفتن از فضای دینی است

امام جمعه قم با بیان اینکه یکی از مشکلات دنیای امروز، فاصله گرفتن از فضای دینی است، گفت: بنا به فرموده امام صادق(علیه‌السلام)، افرادی که دم از حق می‌زنند و از دینداری سخن می‌گویند، سه نشانه دارند: باید ببینند چه دوستانی دارند (فردای قیامت فریاد می‌زنند یا لیتنی... کاش این فرد را به دوستی نمی گرفتم)؛ به نمازشان توجه می‌کنند، دارایی خود را در چه راهی مصرف می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری، بانوان طلبه را به شب زنده داری توصیه کرد و اظهار داشت: افرادی که به نماز و نیایش شبانه با خداوند می‌پردازند، ذهنشان خدایی می‌شود و کلام و سخن آنان تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه هر مصیبتی برای اهل بیت(علیهم‌السلام) قابل تحمل بود، به جز مصیبتی که به دین مربوط می‌شد، عنوان کرد: حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌پرسند بهترین عمل در این ماه چیست؟ حضرت رسول می‌فرمایند: حفظ دین.

استاد اخلاق حوزه در پایان یادآور شد: در زمان هارون الرشید، وقتی تصمیم به قتل امام موسی کاظم(علیه‌السلام) گرفتند از فقهای قصر خواستند که تأیید کنند؛ بهلول که از شاگردان امام بود، از حضرت پرسید چه کنم، حضرت فرمودند خود را به دیوانگی بزن و بهلول خودش را به دیوانگی زد تا دینش را حفظ کند و خود هارون الرشید گفت که دیوانه شده بلکه به خاطر حفظ دینش از ما گریخته./۱۳۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات