۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۵۹۷۰۷
نوروز ۹۷ در بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی؛

ارادت مردم خراسان به امامزاده بی بی زینب خاتون

بقاع متبرکه از جمله مکان‌هایی هستند که همواره حضور در آنها دل و جان را صفا می‌بخشد و زنگار از روح آدمی می‌زداید، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان یادگاران امامان معصوم(ع) نقش بسزایی در تقویت مذهبی و فرهنگی یک منطقه دارند.
مزار کاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، بقاع متبرکه از جمله مکان‌هایی هستند که همواره حضور در آنها دل و جان را صفا می‌بخشد و زنگار از روح آدمی می‌زداید، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان یادگاران امامان معصوم(ع) نقش بسزایی در تقویت مذهبی و فرهنگی یک منطقه دارند.

با توجه به هجمه فرهنگی دشمنان در حال حاضر امامزادگان به عنوان محل مناسب جهت برگزاری محفل‌های قرآنی و آیین‌های مذهبی است که نقش موثری در زمینه رشد و تعالی انسان‌ها دارد.

امامزادگان نقش موثری در تقویت روحی معنوی افراد دارند و چه بسا افرادی با توسل به امامزادگان به مراد دل خود می‌رسند و همین عامل موجب امیدواری بیشتر آن‌ها به زندگی می‌گردد.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه به بقاع متبرکه و امامزادگان موجب آرامش زندگی و تبدیل شدن به قطب فرهنگی می‌گردد.

امامزاده بی بی زینب خاتون(س) در منطقه‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا

بی بی زینب خاتون(س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است که بعد از گذر روستای کاهین، دارفانی را وداع گفتند و بر سر تپه‌ای مدفون شدند، امروز نیز آستانه مقدسه امامزاده بی بی زینب خاتون(س) در روستای کاهی(کاهین) بخش مود شهرستان سربیشه واقع شده است.

مزار کاهی بر فراز کوهی بلند در جوار روستای كاهی و در 52 کیلومتری شهر سربیشه و 17 کیلومتری شهر مود از طریق جاده آسفالته ارتباط دارد، مزار در منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز و خوش آب‌وهوا قرار دارد.

نام اولیه این روستا کاهین بوده که به تدریج به کاهن و کاهی تغییر یافته است و به مرور زمان کاهین مخفف شد و امروز آن را کاهی می‌گویند، به تبعیت از نام این محل نام خانوادگی اغلب اهالی کاهنی می‌باشد.

اشاره‌ای به بقعه متبرکه بی بی زینب خاتون(س)

بانی اولیه و تاریخ احداث نخستین ساختمان مزار به درستی مشخص نیست، آنچه مردم نقل قول می‌کنند از گذشته‌های دور بالای کوه اتاقکی گلی خشتی وجود داشت، این بنا در زمان شوکت‌الملک بازسازی شد و به صورت اتاقی 4×5 از آجر با پوشش گنبدی درآمد.

بعداز آن حدود سال‌های 1320 هجری شمسی ساختمان قبلی را تخریب کردند و بنایی جدید با همت مردم توسط معمار مقنی و استاد الله داد ایجاد شد، مجدداً این ساختمان در سال 1341 هجری شمسی بازسازی گردید.

بعد از انقلاب اسلامی حدود سال‌های 1370 حاجی بوشادی به عنوان معمار و حاجی حسین مزاربان و شهپر و مردم خیر و اداره اوقاف وامورخیریه این بنا را با مصالح آجر و آهن و سیمان تجدید بنا کردند.

نمای داخلی بقعه از کف تا ارتفاع یک متر به عنوان ازاره با سنگ مرمر تزئین یافته بود و مابقی ارتفاع تا سقف گچ‌کاری بود، طرح جامع این مزار که از 20 سال پیش با نظارت اداره اوقاف وامورخیریه آغاز شده همچنان ادامه دارد و هم‌اکنون توسعه حرم و صحن‌ها و رواق‌ها و نماهای مزار در حال احداث است.

اعتقاد مردم خراسان‌جنوبی به مزار کاهی

بسیاری از اهالی استان به این مزار اعتقاد خاصی دارند زیرا تاکنون آستانه مبارکه زینب خاتون(س) شفابخش و مرادبخش بوده است، در مکانی از مزار کاهی گوسفندان قبل از ذبح کردن به وسیله انداختن چادری می‌خوابانند و آن طور که مردم می‌گویند اگر نذر قبول شده باشد خود گوسفند بعد از مدتی بیدار می‌شود و سپس صاحب گوسفند آن را برای ذبح به کشتارگاه مزار می‌برد.

آن طور که قدیمی‌ها می‌گویند برای اینکه گوسفند بیدار شود باید بی بی زینب خاتون(س) اجازه دهند در غیر این صورت گوسفند نمی‌تواند بیدار شود حالا شاید این خواب 10 دقیقه و شاید هم یک ساعت طول بکشد.

همچنین در قسمتی از مزار کاهی مکانی به نام «سوق» وجود دارد که ویژه زیارت بانوان است، دریچه این سوق بسته است و مردم بر این باور هستند که آب در پشت این دریچه جریان دارد.

اعتقادات و باورهای مردم به مزار کاهی و این بارگاه مقدس در حدی است که برای تمام امورات مانند شفا یافتن بیماران و بیماری‌های صعب‌العلاج و مشکلات مالی نذر و نیاز می‌کنند و حاجات خود را از خدا می‌خواهند.

مشرف شدن سالانه 150 هزار نفر به بقعه متبرکه

علی امینی‌نسب، رئیس اداره اوقاف وامورخیریه سربیشه با بیان اینکه سالانه 150 هزار نفر به این بقعه متبرکه مشرف می‌شوند، اظهار داشت: این مکان مقدس در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ به ویژه در ایام محرم و 28 ماه صفر و روزهای شهادت معصومین(ع) پذیرای زائران فراوانی است.

امینی‌نسب بیان داشت: در زمان قدیم فقط زائران زن برای زیارت به محل ورودی سوق یا مظهر قنات که حالت غار مانندی داشت می‌رفتند چون آنجا را پناهگاه بی بی زینب خاتون(ع) می‌دانستند.

وی با یادآوری این مطلب که برخی در مقابل این سوق با برپایی مراسم روضه خوانی غلور نذری می‌پزند، تصریح کرد:  برخی بر این باورند که آب مزار تبرک است و بیمار را شفا می‌دهد از این رو اغلب زواری که به مزارکاهی می‌روند، مقداری از آب قنات آنجا را به عنوان تبرک با خود می‌برند و به اقوام و خویشان هدیه می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه سربیشه به ضریح فعلی امامزاده اشاره کرد و گفت: ضریح فعلی بقعه متبرکه مطلا و با طرح ضریح مطهر امام رضا(ع) ساخته شده که در سال 1383 ساخته و نصب گردید.

اجرای طرح جامع آستانه مقدسه امامزاده بی بی زینب خاتون(س) 

امینی‌نسب از اجرای طرح جامع آستانه مقدسه امامزاده بی بی زینب خاتون(س) خبر داد و اظهار داشت: طرح جامع امامزاده در زمینی به مساحت 20 هکتار تهیه و در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در طرح جامع ساختمان جدید حرم و مجتمع تجاری و اقامتی در جوار مزار تصویب و در دست اقدام است، مطرح کرد: همچنین در پایین مزار در محل ورودی سوق مسجدی به مساحت 150  مترمربع جهت اقامه نماز برادران و خواهران ساخته شده است.

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه سربیشه از دیگر امکانات رفاهی این بقعه متبرکه را وجود دو سالن بزرگ جهت برگزاری مجالس، 29 باب زائرسرا، 20 کانکس و 30 زائرسرای شخصی اعلام کرد و افزود: اهالی روستا در ایام خاص تعدادی چادر در اطراف زیارتگاه جهت اسکان زائران نصب می‌کنند.

امینی‌نسب از فعالیت شبانه‌روزی دفتر آستانه در طول ایام سال خبر داد و یادآور شد: آب مورد نیاز مزار از طریق لوله‌کشی روستا و تانکرهای سیار برآورده می‌شود.

وی وجود کتابخانه، کشتارگاه و دفتر مخابراتی را از امکانات موجود در این بقعه متبرکه ذکر کرد و بیان داشت: تعداد 70 چشمه سرویس بهداشتی در سه قسمت پایین، پشت زائرسرا و نزدیک حرم ایجاد شده است.

امکانات موجود جوابگوی سیل زوار نیست

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه سربیشه عنوان کرد: علی‌رغم اقدامات زیادی که تاکنون از سوی مسؤولان در این مجموعه صورت گرفته اما امکانات موجود جوابگوی سیل زوارنمی‌باشد و برای واگذاری اراضی مزار به همکاری مردم کاهی نیاز است.

امینی‌نسب با تأکید بر اینکه اگر نگاه مردم روستا به مزار، نگاه گردشگری، زیارتی و خدمات‌رسانی به زائران باشد به طور قطع می‌تواند منبع درآمد خوبی برای این روستا باشد، خاطرنشان کرد: نداشتن صرفه اقتصادی برای مشارکت یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی معضلاتی است که زائران با آن مواجه‌اند.

وی با اعلام این مطلب که بقعه بی‌بی‌ زینب خاتون(س) پردرآمدترین بقعه خراسان‌جنوبی است، بیان داشت: نذورات ضریح، اجاره بهای زائرسراها و فروش گوشت‌های نذری از مهم‌ترین منابع در آمدی این مزار می‌باشد.

اجرای طرح آرامش بهاری در 3 بقعه متبرکه شهرستان سربیشه

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه سربیشه از اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه سربیشه خبر داد و گفت: طرح آرامش بهاری در سه بقعه بی‌بی‌زینب خاتون(س)، آستان مقدس امامزاده سید حامد علوی چنشت و مسجد و مجتمع فرهنگی مذهبی ابوالفضل(ع) اجرا می‌شود.

امینی‌نسب زمان اجرای طرح را از 25 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه اعلام کرد و یادآور شد: در قالب طرح آرامش بهاری به زائرانی که نوروز در جوار بقاع متبرکه و امامزاده‌ها حضور پیدا می‌کنند خدمات‌رسانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز طرح آرامش بهاری تاکنون بیش از 23 هزار و 784 زائر و مسافر نوروزی در امامزادگان و بقاع متبرکه سربیشه حضور یافتند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سربیشه تبیین کرد: همچنین طی این مدت 3 هزار و 297 نفر در زائرسراهای بقاع متبرکه سربیشه اسکان پیدا کردند./880/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات