۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۶۱۴۹۸
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

حفظ قدرت پاسخگویی و توان تولید علم در حوزه نیازمند چشم انداز پژوهشی است

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز یکی از وظایف مهم حوزه های علمیه پاسخگویی به نیاز روز جامعه است، گفت: این امر تنها با تحقیق و پژوهش گسترده از سوی حوزویان محقق می شود، چون در غیر این صورت حوزه قدرت پاسخگویی خود را از دست می دهد.
مدیر سفیران هدایت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع اساتید و طلاب مدارس علمیه ساری به ظرفیت های مناسب پژوهشی در مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: تلاش ما  شناسایی و بهره گیری مناسب از پتانسیل پژوهشی طلاب مدارس علمیه است.

وی با بیان این که خوشبختانه در سال های اخیر شاهد رونق برنامه های پژوهشی در سطح مدارس علمیه هستیم، افزود: در حال حاضر همه مسؤولان حوزه برای تقویت پژوهش در میان طلاب اتفاق نظر دارند.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که تقویت زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه باید از گذشته آغاز می شد، خاطرنشان کرد: امروز پژوهش در حوزه به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از برنامه های علمی و آموزشی شناخته می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که در حال حاضر پژوهش در حوزه های علمیه در حال نظام مند شدن است، تصریح کرد: برنامه ریزی ها در مدارس علمیه باید به گونه ای باشد تا مسأله پژوهش جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در گذشته تحقیق و پژوهش محور اصلی برنامه های عالمان دینی و مدارس علمیه را تشکیل می داد، بیان داشت: آثار ارزشمندی که امروز از علمای دینی به جای مانده نتیجه تلاش های پژوهشی در گذشته است.

حجت الاسلام زارع در ادامه سخنان خود با بیان این که از جمله رسالت های مهم حوزه در شرایط امروز جامعه تولید علم است، خاطرنشان کرد: لازمه تولید علم در حوزه گسترش تحقیق و پژوهش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نگاه صرف آموزشی در مدارس علمیه مانع از تحقق اهداف و آرمان های بلند حوزه می شود، تصریح کرد: اگر در حوزه به دنبال پرورش و تربیت مجتهد برای آینده نظام دینی هستیم باید تحقیق و پژوهش را جزء اولویت های نخست برنامه های علمی قرار دهیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه بدون پژوهش جایگاه علمی خود در جامعه را از دست خواهد داشت، بیان داشت: این تحقیق و پژوهش بوده که حوزه های علمیه را از دیرباز تا به امروز سرپای نگه داشته است.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که یک طلبه برای رسیدن به مقاطع عالی در حوزه نیازمند آشنایی دقیق و عمیق با تحقیق و پژوهش است، تصریح کرد: به همین دلیل مدیران و اساتید مدارس علمیه باید از همان پایه های نخست اصول پژوهشی و روش های تحقیق را به طلاب بیاموزند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز یکی از وظایف مهم حوزه های علمیه پاسخگویی به نیاز روز جامعه است، افزود: این امر تنها با تحقیق و پژوهش گسترده از سوی حوزویان محقق می شود، چون در غیر این صورت حوزه قدرت پاسخگویی خود را از دست می دهد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پیشرفت علم و تکنولوژی نیازهای جامعه را نیز تغییر داده است، تصریح کرد: در یک نظام اسلامی که دین و کلام الهی مبنای همه اصول و قوانین حاکم بر کشور است نقش حوزوهای علمیه و پژوهشگران حوزوی در به روزرسانی این قوانین بسیار مهم و حیاتی است.

حجت الاسلام زارع با بیان این که حوزه برای پاسخگویی به مسائل علمی روز جامعه نیازمند تقویت تحقیق و پژوهش در خود است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا پژوهش در حوزه از حالت بایگانی شدن به حالت کاربردی حرکت کند تا بتواند گره ای از مشکلات جامعه اسلامی را باز کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پایه آموزش در حوزه باید پژوهشی باشد، تصریح کرد: باید اساتید ما برنامه های آموزشی خود را با محوریت تحقیق و پژوهش دنبال کنند تا شاهد ارتباط عمیق طلاب با مسائل پژوهشی باشیم./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات