۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۶۲۵۷۶
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

فاصله گرفتن طلاب از زهد و تقوا، آسیبی برای مفهوم زی طلبگی است

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که فاصله گرفتن یک طلبه از زهد و تقوا خطر بزرگی برای مفهوم زی طلبگی است، گفت: شرایط زاهدانه و سنتی زندگی طلاب باید همچون گذشته حفظ بماند و نباید به بهانه رشد علم و تکنولوژی و به روز شدن روحانیت کمرنگ شود.
زی طلبگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه استان، به اهمیت رعایت زی طلبگی در همه شئون زندگی طلاب تأکید کرد و گفت: اصول و قواعد زندگی یک طلبه در حوزه باید بر مبنای زهدا و تقوا پایه گذاری شود.

وی با بیان این که مبنای زندگی یک طلبه به عنوان فردی که به دنبال آموختن علم دین است باید بر اساس ارزش های دینی و سیره عملی عالمان بزرگ دینی باشد، افزود: علمای حوزه بهترین الگوهای رفتاری و اخلاقی برای شکل گیری شخصیت واقعی طلاب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با اشاره به این که دوران تحصیلی فرصتی برای شکل گیری ذهن و روح طلاب خواهد بود، گفت: بررسی دقیق زندگی علمای دین بیانگر آن است که آنها مصادیق نزدیکی به این نمونه آرمانی بوده اند.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلبگی فصل نخست حیات روحانیت است، افزود: طلبگی فصل آموختن و فراگیری علم دین برای رسیدن به یک جایگاه ارزشمند در جامعه اسلامی است که نباید سبک شمرده شود.

وی با تأکید براین که طلاب با رعایت زی طلبگی، هویت فردی و اجتماعی خود را شکل می دهد، گفت: عدم رعایت این اصل مهم در حوزه موجب به خطر افتادن حیات اجتماعی طلاب در جامعه خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با بیان این که زی طلبگی تنها به معنای نمای ظاهری و صورت مشهود یک طلبه نیست، بیان داشت: طلاب باید علاوه بر ظاهر در باطن نیز موضوع زی طلبگی را مورد توجه خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان این که کسی که وارد حوزه می شود ذخایر دنیوی را کنار گذاشته و همه توان و دغدغه خود را کسب علم دین و تقوا قرار داده است، تصریح کرد: یکی از وظایف امروز حوزه های علمیه این است که روح معنوی که در طلاب جوان وجود دارد را تثبیت و تقویت کند.

وی با اشاره به این که در دنیای پر آشوب امروز کسانی باید به تبلیغ دین بپردازند که از لحاظ معنوی خود انسان هایی استوار و قوی باشند، خاطرنشان کرد: نخستین مسؤولیت روحانیت در جامعه اصلاح خود است تا بتواند در جامعه اثر مطلوب و معنوی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که علم آموزی در حوزه باید همراه با تزکیه همراه باشد چون در غیر این صورت اثری در جامعه نخواهد داشت، تصریح کرد: علم به تنهایی نمی تواند عامل رشد و تعالی انسان را فراهم کند، چون علم بدون تزکیه عامل انحراف بشر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان این که طلاب باید در رفتار، اعمال و کردار خود بیشتر دقت کنند چون همواره در معرض دید جامعه قرار دارند، گفت: منش و رفتار طلبه تبیین کننده رفتار حقیقی طلاب و روحانیان در میدان های دینی و فرهنگی است.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که یک طلبه با زی طلبگی می تواند جایگاه و موقعیت اجتماعی وفرهنگی خود در جامعه را حفظ کند و ارتقا ببخشد، افزود: حیات طلبگی یک طلبه در میدان های فرهنگی و دینی به رعایت زی طلبگی بستگی دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که فاصله گرفتن یک طلبه از زهد و تقوا خطر بزرگی برای مفهوم زی طلبگی است،  بیان داشت: شرایط زاهدانه و سنتی زندگی طلاب باید همچون گذشته حفظ بماند و نباید به بهانه رشد علم و تکنولوژی و به روز شدن روحانیت کمرنگ شود.

وی با بیان این که زی طلبگی یک مفهوم تئوری نیست که به طلاب آموزش داده شود بلکه باید عمل درک و به آن عمل شود، تصریح کرد: این الگوی شخصیتی، رفتاری و اخلاقی باید در دوران تحصیلات به صورت عملی مورد توجه قرار گیرد.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دوران طلبگی یک فرصت مغتنم برای ساختن آینده ای روشن به منظور رسیدن به مدارج عالی در حوزه است، خاطرنشان کرد: یک طلبه حوزه زمانی می تواند نام طلبه را بر خود قرار دهد که همه معیارها و شرایط طلبگی را در خود به وجود آورده باشد./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات