۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۵۶۳۲۶۱
آیت الله اعرافی:

سند چشم‌انداز بیست ساله حوزه های علمیه تدوین شده است

مدیر حوزه های علمیه با بیان این‌که چشم انداز بیست ساله منشور آموزشی و پژوهشی برای حوزه های علمیه است، گفت: هدف؛ تربیت نسل صالح و مصلح و در تراز انقلاب اسلامی است.
سخنرانی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، امروز در دیدار اعضای شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی که در بیت امام جمعه تبریز ترتیب یافت، اظهار داشت: منابع مالی و بودجه‌های موجود بسیار محدود است؛ در چنین شرایطی باید هر استان برای مدیریت حوزه‌های علمیه تدبیری ویژه اتخاذ کند.

وی با بیان این‌که اغلب مدارس علمیه کشور با مشکلات مالی مواجه هستند؛ افزود: تعریف منابع مالی پایدار برای حوزه های علمیه امری اجتناب ناپذیر است؛ اعتقاد داریم حوزه باید مستقل باشد و در این راستا باید به سمت احیای موقوفات حوزوی، کمک های مردمی و خیرین حرکت کرد.

آیت الله اعرافی راه اندازی مجمع خیرین حوزه های علمیه را امری مهم و ارزشمند در استان آذربایجان‌شرقی ارزیابی کرد و گفت: حوزه های علمیه باید با نگرش بلند‌مدت و سند جامع بالادستی به دنبال تعریف اهداف فراگیر حرکت کنند، در این مسیر حدود 20 سند جامع حوزه های علمیه تدوین شده است.

وی با بیان این‌که چشم انداز بیست ساله منشور آموزشی و پژوهشی برای حوزه های علمیه است، افزود: هدف؛ تربیت نسل صالح و مصلح و در تراز انقلاب اسلامی است؛ امسال حدود 100 طرح در ذیل اهداف جامع با تعیین اولویت در حال تدوین است که اولین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه در تیرماه امسال اجرایی خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که 240 ماموریت جدید طلاب و روحانیت در عصر جدید در چهار گروه، شناسایی شده است، تصریح کرد: طرح آمایش کلان نیز در چشم انداز حوزه پیش بینی شده که بر اساس آن تا سال 1414 باید هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد یک امام جماعت داشته باشد.

آیت الله اعرافی از راه اندازی مرکز آموزش مهارت‌های حوزوی خبر داد و اظهار داشت: 200 دوره در این مرکز تعریف شده و قانونی برای استان ها ابلاغ شد، ضمن این‌که برای نخستین بار گروه علمی تربیتی برای حوزه های علمیه تعریف کرده‌ایم که قانون آن به مدارس علمیه ابلاغ شده است.

راه‌اندازی انجمن های علمی حوزه های علمیه

وی همچنین از راه اندازی انجمن های علمی حوزه های علمیه در استان های سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته 80 درس خارج فقه در سطح کشور برای اولین بار شناسایی شد که 14 مورد آن تایید شد، امیدواریم حوزه علمیه تبریز نیز به زودی شاهد برپایی کرسی درس خارج فقه و اصول باشد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از توجه ویژه نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی نسبت به احیای جایگاه حوزه علمیه تبریز و آذربایجان، گفت: تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت احیای حوزه علمیه آذربایجان امری مهم و ضروری است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات