۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۶۳۷۲۷
استاد سطح عالی مطرح کرد؛

ضرورت توجه مبلغان به عواطف و احساسات مخاطب

حجت الاسلام احتشام نسل امروزی را تشنه عواطف و احساسات دانست و بر توجه مبلغان به عواطف و احساسات مخاطب تأکید کرد.
حجت الاسلام احتشام

حجت الاسلام احتشام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه بایسته های تبلیغی گفت: آن گونه که وظیفه اصلی تبلیغ اقتضا می کند منابع  و متون دینی مرتبط با قرآن کریم در اولویت است و یک مبلغ دینی پیش از هر چیز باید نیازهای مخاطب را برگرفته از فرهنگ قرآنی تبیین کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: آنچه که وظیفه اصلی علما، طلاب و دانشمندان دین را در حد اعلا و افق بالا ترسیم می کند در مرحله اول تحکیم بنیان های عقیدتی و در محله دوم پرداختن به وظایف و واجبات دینی و در مرحله سوم بهره گیری از اخلاق و آداب اسلامی با رویکرد اساسی برای حفظ دین مبین و مکتب والای جعفری و نظام مبتنی بر انقلاب کبیر اسلامی خواهد بود.

وی با بیان این که امروز مبلغ دینی نمی تواند با استفاده از متون دینی، فقط آنچه که در تاریخ اولیه اسلامی مورد توجه بوده است را بیان کند، اظهار کرد: هنر اصلی در رساندن پیام دین به توده ها، ترسیم هنرمندانه وظایف امروزی شیعه راستین در برابر چالش ها و آسیب هایی است که دشمنان تشیع راستین برای راهزنی و مقابله با نظام اسلامی پیشه کرده، است.

حجت الاسلام احتشام افزود: بنابراین آنچه که امروز برای یک مبلغ آن هم در مباه مبارک رمضان به عنوان وظیفه اصلی خود را نشان می دهد تحکیم بنیان های دینی و اخلاقی در راستای تبیین وظایف انقلابی بر گرفته از فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) و تشیع راستین علوی برای بهره وری بیشتردر مقاومت اسلامی شیعی منطقه و حفظ انقلاب اسلامی به عنوان میراث گرانقدر اهل بیت(ع) امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر است.

وی با تصریح بر این که در تحلیل پدیده ها باید به ریشه ها و عوامل اصلی پرداخت، گفت: اگر در بسیاری از مراسمات و جلسات عزاداری ابلاغ پیام راستین دین به حاشیه می رود و بهره گیری از عواطف و احساسات در متن قرار می گیرد، باید قبول کرد که نتوانسته ایم در ترسیم پیام دینی هنر مندانه وارد شویم.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اضافه کرد: امروز با نسلی مواجه هستیم که به همان اندازه نسبت به فهم معارف دین تشنگی دارد، نسبت به استفاده از هنرمندی ها و بهره گیری از عواطف و احساسات حساسیت نشان می دهد بنابراین اگر بخواهیم دل ها را به پیام والای دینی مأنوس کنیم با صرف آموزش و گویش قطعا راه به جایی نخواهیم برد.

وی افزود: نتیجه این گونه عمل کردن در حاشیه قرار گرفتن منبرها که همواره باعث تحکیم بینان های دین بوده اند خواهد بود؛ بنابراین مبلغ دینی باید با استفاده هنرمندانه از ظرفیت هایی همانند بیان داستان های شیرین و شیوا، بهره گیری از فنون روز و به کارگیری واژه های جالب و در یک کلام نفوذ پیام دینی در عمق باور و احساس، وظیفه اصلی خود را ایفا کند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات