۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۶۹۲۰۸
حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی:

تلاش دولت در تصویب لایحه FATF برای بهره‌گیری از برجام است

نماینده خبرگان گفت: حقیقت آن است که ایجاد پیوند میان توسعه داخلی و برجام و در نتیجه استفاده هر چه سریع‌تر از مناسبات اقتصادی و فنی با غرب بدلیل برتری غرب در تکنولوژی و سرمایه موجب شده است تا دولت بر تصویب هرچه سریع‌تر این لایحه اصرار داشته باشد.
امان الله علیمرادی

حجت الاسلام والمسلمین امانالله علیمرادی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت:FATF کلمه اختصاری مفهوم Financial Action Task Force به معنای «گروه ویژه اقدام مالی» است.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی اظهار داشت: هدف از تأسیس این نهاد که بر اساس معاهده سال 1989 توسط 7 قدرت صنعتی موسوم به G7(گروه هفت) ایجاد شد در مرحله نخست کنترل داد و ستدهای مالی و پیشگیری از پولشویی بود.

وی با اشاره به این که پس از 11 سپتامبر 2001، مبارزه با منابع مالی تروریسم هم به هدف اولیه این معاهده  FATF افزوده شد، ابراز داشت: اکنون در سازمان ملل سه گروه القاعده، طالبان و گروه تکفیری وهابی داعش به عنوان تروریست معرفی شدهاند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مشکل FATF از آنجایی آغاز میشود که ممکن است در آینده قدرتهای بزرگی آمریکا بخواهند گروههای دیگری مانند حزبالله لبنان، حماس فلسطین، انصارالله یمن و حتی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را در این فهرست جای دهند.

وی با بیان این که با این کار جبهه مقاومت در عمل تحت فشار و تحریمهای سنگینی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: متأسفانه قدرتهای بزرگی که به همراه عربستان سعودی گروه تکفیری وهابی داعش را به وجود آوردهاند، امروزه مدعی مبارزه با تروریسم و مدعی حمایت ایران از تروریسم هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اصرار برخی از دولتمردان به پیوستن ایران به کنوانسیون FATF، اظهار داشت: دولت تلاش میکند لایحه FATF از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا از نتایج آن، در بهرهگیری از مراودات بانکی سوئیفت و تعاملات اقتصادی با جهان به ویژه غرب برخوردار شود.

وی با بیان این که دولت هدف از مدل توسعه را بر اساس دو عامل سرمایه و تکنولوژی غرب تنظیم کرده است، ابراز داشت: دولت اصرار دارد تا با مبادله نفت در مقابل تأمین سرمایه و تکنولوژی غرب به اهداف خود دست یابد، حال آن که چنین هدفی بدون مراودات بانکی امکانپذیر نخواهد بود.  

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی با اشاره به تجربه ناکام برجام، تصریح کرد: حقیقت آن است که ایجاد پیوند میان توسعه داخلی و برجام و در نتیجه استفاده هر چه سریعتر از مناسبات اقتصادی و فنی با غرب بدلیل برتری غرب در تکنولوژی و سرمایه موجب شده است تا دولت بر تصویب هرچه سریعتر این لایحه اصرار داشته باشد.

وی عنوان کرد: متأسفانه برخی از دولتمردان و نمایندگان مجلس بدون پیوستن به کنوانسیون FATF راهکاری برای عرضه به ملت به عنوان دستاورد انتخاباتی ندارند.  

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بیتردید کنترل تورم همراه با رکود نمیتواند رضایت عمومی از اقتصاد را به دنبال داشته باشد و در نتیجه پایگاه اجتماعی این افراد و جریانهای سیاسی را دچار تنزل شدیدی خواهد کرد./878/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات