ملاک ها در رسیدن به امامت مطرح اند نه نسب ها و قرابت ها
به گزارش خبرگزاری رسا، در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» آمده است:
در اسلام از همه بیشتر و به طور انحصاری آنچه که مطرح است، معیارها است. در هر کسی که معیارها بیشتر باشد، از نظر او اسلام او اولویت بیشتر دارد. از هر نسلی، از هر نژادی، وابسته به هر خاندانی، واسطه به هر فامیلی، هیچ فرقی نمی کند. از هر قشری از قشرهای اجتماعی. در این آیه ای که تلاوت کردم «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً»، وقتی که ابراهیم علیه السلام از طرف پروردگار به منسب امامت و رهبری جامعه منسوب می شود، از خدای متعال سوال می کند: «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي» آیا ذریه من و خانواده من هم از این منسب سهمی دارند؟ در جواب ابراهیم خدا نمی گوید: نه و نمی گوید: آری، می فرماید: «لاَ یَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِینَ». ملاک این نیست که ذریه تو باشد یا نباشد، مسئله این است که آن کسی که به مقام امامت می رسد و فرمان الهی را می گیرد، باید ظالم و ستمگر نباشد. ملاک ها مطرح اند نه نسب ها و قرابت ها و نسبت ها.
در یک آیه دیگر قرآن در قصه طالوت و جالوت وقتی که پیغمبر(ص) آن قوم بنی اسرائیل طالوت را معین می کند، اعتراض می کنند که طالوت دارای مال نیست «وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمال؛ دارای گشایاش در مال نیست» معلوم می شود که ثروتمندها و مترفین بنی اسرائیل این اعتراض را کرده بودند، در جوابِ «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» صحبت سر مال نیست، صحبت سر وابستگی نیست، ملاک و معیار خویشاوندی نیست، «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ؛ خدا او را بر شما برگزید» و برگزیدن خدایی هم تابع معیارها است، خدا با هیچ کس خویشاوندی ندارد... بنابر این، در اسلام در منطق قرآن و در فرهنگ الهی همه مقام های اجتماعی، همه مقام های معنوی که حکومت هم جزء مقام هایم عنوی است، تابع معیارها است.1
امامت و مسئله وراثت
وراثت وقتی با ارزش ها همراه باشد، عیب نیست، در قرآن «وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ» داریم. یعنی سلیمان وارث ملک و حکومت شد، اما سلیمان علیه السلام وارث پیغمبری داوود علیه السلام هم بود. یا در اعتقاد ما شیعیان در امامت و وراثت معنوی پیغمبر(ص) وارث نیست؛ اما وراثت به معنای عامل تعیین کننده نیست. ائمه علیهم السلام فرزند زیادی داشتند؛ اما آن فرزندی که می تواند امامت را از پدر به ارث ببرد، آن کسی است که همه آن خصوصیات معنوی، آن علم، آن تقوا، آن عصمت که در امام قبل هست در او هم هست. آن وراثتی زشت است، آن وراثتی غیرقابل قبول است، ظلم است که منهای معیارها و ارزش ها باشد.2
______________________
پی نوشت ها:
1.ولایت و حکومت، ص71؛
2.همان، صص 188-189.
/۹۶۹/د102/ب1
منبع: شبستان