۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۷۷۳۵۸
نماينده ولي فقيه در کاشان:

صرفه جويي در مصرف آب بايد از آموزش و پرورش فرهنگ‌سازي شود

نماينده ولي فقيه در کاشان مصرف بي‌رويه و خارج از استاندارد آب را حرام و گناه کبيره دانست و با تأكيد بر اينكه مسرفين مغضوب خداوند هستند، گفت: صرفه جويي در مصرف آب بايد از آموزش و پرورش و در مهد کودک‌ها و مدارس ابتدايي با زبان متناسب با شرايط سني آموزش داده و فرهنگ‌سازي شود.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي بعد از ظهر امروز در ديدار مشاور وزير و مسؤول امور فرهنگي و ديني وزارت نيرو و مديران شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: شايسته است به مردم توصيه شود تا در مصرف اسراف‌گرايانه آب تجديد نظر كنند.

وي بر تصفيه آب‌هاي مصرف شده و استفاده مجدد از آن تأكيد كرد و افزود: ما گرفتار فرهنگ نادرست مصرف آب هستيم که اهميت مصرف درست آن در آيات و روايات و سيره پيامبراكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بيان شده است.

آيت‌الله نمازي افزود: بايد ترويج فرهنگ صحيح مصرف آب به صورت جدي مورد توجه قرار گرفته و بهتر است اين کار از مهد کودک و مدارس ابتدايي شروع شود و ارزش و برکات آب را که حيات بشر مرهون استفاده صحيح از آن است به زبان ساده براي كودكان بيان شود.

نماينده ولي فقيه در كاشان پيشنهاد کرد مرکز تحقيقات علمي و پژوهشي در وزارت نيرو داير شود  تا به صورت ويژه در رابطه با آب پژوهش و تحقيق کرده و اسرار الهي پنهان شده در آب را کشف و استخراج كند.

آيت‌الله نمازي آب را از دو بُعد معنوي و فلسفي و ارزش مادي قابل بحث و تأمل دانست و اظهار داشت: نقشي که آب در حيات و محيط زيست انسان و ساير موجودات دارد يك نقش استثنايي و بي‌ بديلي است كه هيچ چيز  ديگري نمي‌تواند جاي آب را بگيرد.

وي ادامه داد: جنبه معنوي آب نيز توجه به اسرار آفرينش آب است و خداوند آب را به گونه‌اي آفريده است که سبب طهارت جامعه است، از اين رو  از نظر ذاتي آب پاک است و پاک کننده است و  هر پاک‌کننده اي پاک است، اما هر پاکي پاک کننده نيست، اما آب پاک است و پاک‌کننده است و اين گونه‌ است که هيچ چيزي نمي‌تواند جاي آب را بگيرد.

نماينده ولي فقيه در كاشان يادآور شد: در آيات متعدد از قرآن در رابطه با آب و نور مباحثي مطرح شده است اما همه‌ مباحث در اختيار همگان نيست و شايسته است اين مرکز علمي و تحقيقاتي مباحث مطرح شده در خصوص آب، نور و روشنايي را استخراج و به زبان ساده در اختيار مردم قرار دهد.

آيت الله نمازي تأكيد كرد: در آداب وضو و غسل گفته شده يک بار آب ريختن به صورت و دست راست و چپ کفايت مي‌کند كه اين امر نشان دهنده اين است كه آموزه‌هاي ديني در خصوص مصرف درست آب غني است و به آن توجه ويژه شده است.

اكبر شكر ريز مشاور مديرعامل آبفاي کاشان نيز ابتداي اين ديدار گفت: رسالت شرکت‌هاي آب و فاضلاب آبرساني به مردم و همشهريان است و اين کار برگرفته از فرهنگ عاشورايي است به طوريكه آب در کربلا و دستان ابوالفضل العباس(ع) معنا شد و ماه محرم که در آستانه آن قرار گرفته‌ايم زماني مناسبي براي تبيين و تشريح آموزه‌هاي ديني در اين خصوص است.

وي افزود: هماهنگي‌هاي لازم با مدير آموزش و پرورش کاشان براي انجام آموزش مصرف بهينه آب در مدارس انجام شده است، ضمن اينكه پيشنهاد شده تا کتاب مصرف صحيح آب تهيه و تدوين شده و به عنوان دروس پايه در مدارس آموزش داده شود.

عضو انجمن احياي آب کاشان افزود: اگر تمهيدات لازم براي حفظ منابع آب انديشيده نشود در آينده‌اي نه چندان دور همه‌  دغدغه‌ها و قلم‌ها معطوف به چالش‌هاي بي‌آبي خواهد شد.

شکرريز تأکيد کرد: در آموزه‌هاي ديني آب مهريه حضرت زهرا است و به عنوان يکي از شرايط قبل از عقد و ازدواج مطرح بوده و تأکيد شده است که خانم‌ها ملزم به حفاظت از آب و صرفه‌جويي آن هستند كه همه اين موارد بيانگر اهميت مصرف صحيح آب است که در زبان‌هاي مختلف مطرح شده است./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات