تربیت متخصص متعهد، ثمره نظام آموزشی حوزه علمیه است
![کاظم سپاسی](/Original/1397/07/03/IMG10565310.jpg)
حجتالاسلام والمسلمین کاظم سپاسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در اشاره به وجوه تمایز نظام آموزشی حوزههای علمیه با سایر نظامهایی که عهدهدار امر تربیت و آموزش نسل جوان هستند، اظهار داشت: نظام آموزشی حوزه مبتنی بر چند اصل اساسی است که همین اصول زمینه موفقیت نظام آموزشی و تربیتی حوزه را فراهم کرده است.
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی نظام پیش مطالعه را یکی از عناصر مهم در موفقیت طلاب عنوان کرد و افزود: نظام پیش مطالعه دروس در حوزه نقش مهمی در فهم دروس دارد و امام خمینی (ره) یکی از دلایل موفقیت و فهم خوب دروس را همین نظام پیش مطالعه توصیف کرده و میفرمایند از زمانی که استادم این نظام (نظام پیش مطالعه) را به من توصیه کرده فهم من از دروس دقیق و عمقی شد.
وی تصریح کرد: حضور علمی، فعال و توام با شورونشاط در کلاس درس میزان موفقیت نظام آموزشی حوزه را افزایش داده و طلاب نهتنها به لحاظ ظاهری بلکه ازنظر علمی نیز دروس حوزه را بهدقت و عمقی مطالعه میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین سپاسی خاطرنشان کرد: مطالعه عمقی دروس از سوی طلاب موجب تسلط طلبه بر تمامی ابعاد موضوع و مفاهیم میشود و فهم ابعاد مختلف موضوع به معنای ماندگار شدن مطالب در ذهن است.
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی ادامه داد: نظام مباحثه نیز از دیگر شاخصههای فهم عمیق دروس است؛ زیرا در قالب نظام مباحثه مطلب را بهصورت کامل و دقیق مورد کنکاش قرار میدهد و با واکاوی دقیق مطلب فهم عمیق و ماندگار ایجاد میشود.
وی همزمانی تعلیم و تربیت را از دیگر راهبردهای موفقیت حوزههای علمیه دانست و یادآور شد: در حوزه استاد تنها مسؤول آموزش به طلبه نیست بلکه نسبت به تربیت طلبه در بعد اخلاقی و معنوی نیز وظیفه دارد و این امر در طول تاریخ در حوزههای علمیه جریان داشته است؛ بر همین اساس حوزه علمیه در کنار تربیت متخصصان برجسته علمی، علمایی متعهد و متخصص را تربیتکرده است که به فضایل و کمالات اخلاقی آراسته هستند./837/ت302/ب1