۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۸۱۰۴۷
معاون آموزش حوزه خبرداد؛

شکل گیری ۲۰ کلاس درس فقه معاصر در سال تحصیلی جدید

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به اقدامات حوزه برای مسائل آموزشی سال تحصیلی جدید از شکل گیری ۲۰ کلاس درس فقه معاصر در قم خبرداد.
رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در این همایش در سخنانی به ارائه گزارشی از اجلاسیه سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: عنوان اجلاسیه گذشته، فقه، نیاز های جامعه و نظام بود و ثمرات خوبی نیز برای جامعه اساتید و حوزه های علمیه حاصل شد.

وی در ادامه با بیان این که اجلاسیه سال گذشته مصوبات و پیشنهاد های خوبی داشت، گفت: در آن اجلاسیه محور اول تشکیل دبیرخانه فقه معاصر بود که اتفاق افتاد و امروز شاهد ثمرات زیادی از این دبیرخانه هستیم که اساتید این حوزه توانسته اند در حوزه فقه معاصر آثاری را نیز تولید کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: در محور اول ده ها هزار ساعت مطالعه و بحث پیرامون مسائل فقه معاصر شکل گرفت و نتایج خوبی هم داشت، محور دیگر نیز تشکیل شورای سیاست گذاری فقه معاصر بود که این شورا نیز با عنایت مدیر و شورای عالی حوزه های علمیه تشکیل شد.

وی ابراز داشت: یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته مصاحبه با بزرگان حوزه در خصوص فقه معاصر  بود تا جایی که به زودی این مصاحبه ها در کتابی با عنوان «فقه معاصر چالش ها و راه کارها» منتشر و در اختیار جامعه علمی اساتید و طلاب حوزه علمیه قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد نشست ظرفیت شناسی اصول فقه در استنباط احکام مسائل مستحدثه را از جمله برنامه های آینده حوزه عنوان کرد و یادآورشد: نزدیک به 20 درس رسمی فقه معاصر در سال تحصیلی جدید برگزار می شود و با بازخوردی که گرفته ایم استقبال طلاب هم خوب بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فراهم شدن زمینه برای اجرای مصوبات شورای عالی حوزه را از دیگر اقدامات آموزش حوزه دانست و گفت: یکی از مصوبات بود که طلابی که در رشته های تخصصی خاصی تحصیل می کنند در دو دوره فقه و اصول در درس هایی شرکت کنند که متناسب با رشته آنها باشد و از این طریق بتوانیم گام های مناسبی را در عرصه های مختلف آموزشی برداریم.

معاون آموزش حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: ترسیم مهندسی شده درختواره رشته ها نیز از مسائل تأکیدی کمیسیون های اجلاسیه سال قبل بود که تا امروز از 12 شاخه علمی و دانشی حوزه ها 8 شاخه درختواره آن در شورای گسترش به تصویب رسیده و در حال اجرا است./1330/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات