۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۵۹۴۹۳۰
آیت الله رمضانی:

بشر امروز بیش از هر زمان دیگری به اخلاق و معارف الهی نیاز دارد

بشر امروز بیش از هر زمان دیگری به اخلاق و معارف الهی نیاز دارد
نماینده خبرگان رهبری با اشاره به جنایات مدعیان حقوق بشر در دنیا تأکید کرد که بشر امروز بیش از هر زمان دیگری به اخلاق و معارف الهی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه درس اخلاق خود که در مسجد فاطمیه برگزار شد، با تأکید بر این که روحانیت باید مؤدب به آداب الهی و اخلاقی باشد، گفت: اگر این ادب وجود نداشته باشد ما عمر خود را باخته ایم و الا صرف حفظ کردن عبارات اثری ندارد.

وی افزود: برکت عمر انسان در طاعت حضرت حق است، اگر طاعت الهی وجود دارد انسان باید تقاضای طول عمر از خداوند متعال کند و الا طولانی بودن عمر فایده ای برای انسان نخواهد داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با گرامیداشت ایام فاطمیه اظهار داشت: عمر حضرت زهرا(س) طولانی نبود اما عمر عریضی و عمیقی داشتند، ما که خود را منتسب به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) می کنیم باید در راستای فرمایشات این بزرگواران گام برداریم.

وی ادامه داد: انسان ابتدا باید نفس خود مدیریت کند، اگر انسان امیر بر نفس باشد می تواند در عرصه های بسیاری حضور مؤثر پیدا کند، اگر کسی می خواهد از مسؤولیت برای خود جایگاهی درست کند به جایی نخواهد رسید، گاهی انسان اخلاقی می تواند به یک مسؤولیت ارزش دهد.

آیت الله رمضانی با بیان این که قرآن می خواهد انسان را اخلاقی تربیت کند، ابراز داشت: اخلاق به معنای جامع کلمه در عرصه فردی و اجتماعی است، انسانیت افراد در رفتار او بروز می کند، گاهی افرادی نماز و روزه را رعایت می کنند اما رفتار نادرستی از خود نشان می دهند.

وی با اشاره به رابطه عمیق احکام و اخلاق عنوان کرد: احکام الهی و عقاید با اخلاق رابطه تنگاتنگی دارند، اخلاق یکی از مهم ترین ابعاد دینی به شمار می رود و بعثت برای اتمام مکارم اخلاق بوده است و اخلاق پیامبر نقش ویژه ای در پیشبرد اسلام داشته است.

رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به جنایات مدعیان حقوق بشر خاطرنشان کرد: در قرن بیستم 100 میلیون انسان کشته شدند، بعد از جنگ جهانی اول این ها شعار حقوق بشر سر می دادند و امروزه هم این کشتار و جنایات ادامه دارد، از این رو نیاز اخلاق در امروز اگر بیش از گذشته نباشد قطعا با توجه با وجود سلاح های کشتار جمعی کمتر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: منبع و منشأ اخلاق رحمت است و پیامبر اسلام(ص) منشأ رحمت هستند، حضرت در سخترین شرایط و با وجود آزار و اذیت ها به جای نفرین برای هدایت امت خود دعا می کردند؛ اسلام در تلاش است که انسان را اخلاقی تربیت کند تا جامعه اخلاقی باشد.

آیت الله رمضانی با بیان این که انسان باید زندگی را درست بفهمد و اساس زندگی خود را اصلاح کند، گفت: اسلام تنها بر اخلاق فردی تأکید ندارد بلکه نسبت به اخلاق اجتماعی تأکید جدی دارد، تشکیل حکومت نیز برای بسترسازی اخلاقی زیستن است.

وی افزود: امام راحل فرمودند تشکیل حکومت مقصود بالذات انبیا نیست بلکه مقصود بالعرض است یعنی حکومت تشکیل می شود تا زمینه را برای بندگی، طاعت و اخلاقی زیستن فراهم کند، بندگی، عبودیت و اجتناب از طاغوت مهم ترین رسالت انبیای الهی بوده است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری درباره قابل تغییر بودن اخلاق انسان اظهار داشت: نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد و گفته می شود که در بخش هایی اخلاق قابل تغییر است اما در بخش هایی نیز نمی توان اخلاق را تغییر داد اما بر اساس آیات و روایات حتی صفاتی بدی که انسان به ارث می برد را می توان تغییر داد ولو این که مقداری سخت باشد.

وی ادامه داد: اگر معتقد باشیم که اخلاق بد قابل تغییر نیست سر از جبر در می آوریم چرا که انسان با به کارگیری اراده خود می تواند اخلاق الهی را پیگیری کند و اخلاق نادرست خود را کنار بگذارد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
محمد قمین
ارسال نظرات