۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۹۹۷۷۹
استاد حوزه علمیه:

انسان باید رازدار رازهای خویش و دیگران باشد

انسان باید رازدار رازهای خویش و دیگران باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید رازدار رازهای خویش و دیگران باشد و اسرارش را برای دیگران بازگو نکند، گفت: انسان باید امانت دار راز دیگران باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم نوری سعید استاد حوزه علمیه، امروز در نخستین جلسه نهج البلاغه که در راستای نهضت جهانی نهج البلاغه در مدرسه علمیه الزهرا(س) واوان برگزار شد، گفت: حکمت یک کتاب شریف نهج البلاغه جنبه سیاسی دارد و به انسان هشدار می دهد که نباید به چپ و راست متمایل شود بلکه در همه حالات باید طرفدار حق باشد.

وی با اشاره به اینکه حکمت ششم در کتاب شریف نهج البلاغه جنبه اخلاقی دارد، ابراز کرد: انسان باید رازدار رازهای خویش و دیگران باشد و اسرارش را برای دیگران بازگو نکند زیرا ممکن است آن شخص روزی با یک ناراحتی یا از روی خصومت اسرار او را فاش کند، همچنین اگر کسی رازی را برای ما بازگو کرد ما باید مراقبت کنیم که امانت دار آن راز باشیم.

نوری سعید با نگاه به حکمت هفتم، اظهار داشت: محتوای این حکمت اشاره به این دارد که ثمره صدقه دو سویه است؛ سعی کنید هر روز ولو به میزان یک نان هم شده صدقه دهید؛ مریضی های خود را با صدقه درمان کنید و از سوی دیگر فقرا را نیز ثمره اقتصادی برسانید.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به حکمت یازدهم، گفت: در این حکمت امیرمومنان علی(ع) گذشت را از نشانه های قدرت و تشکر از خداوند عنوان می‌کنند.

وی افزود: روز قیامت خداوند اعلام می دارد هر کس بر خدا اجر و پاداش دارد بلند شود، در این بین تنها کسانی بلند می شوند که در زندگی نسبت به دیگران عفو و گذشت داشته اند.

نوری سعید اضافه کرد: وقتی انسانی که مورد ظلم قرار گرفته به موضع قدرت رسید، به منظور تشکر از خدای متعال در مقابل نعمت پیروزی، بهتر است نسبت به طرف مقابل عفو و گذشت داشته باشد.

وی در پایان با نظر به حکمت دوازدهم خاطرنشان کرد: وجود دوست یکی از نیازهای انسان در جامعه است و انسان باید در نگهداری آن بکوشد. بعضی دوست ها مثل غذا هستند که مورد نیاز انسان است. برخی دوستی ها مانند دواست که هرازگاهی انسان به آن احتیاج دارد و برخی مرض هستند که باید از آنها فرار کرد؛ این مطلب می رساند که تا چه حد باید در انتخاب دوست دقت کرد و اگر دوست خوبی نصیب فرد شد از دست دادنش نشان دهنده عجز اوست./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات