۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۰۸۰۶۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

ظلم به دیگران ظلم به خود است

ظلم به دیگران ظلم به خود است
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا سابقا به الخیرات باشیم، گفت: کسی که به دیگران ظلم می‌کند در واقع به خودش ظلم مي كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسر آیه ۳۱ سوره فاطرکه می‌فرماید، ‹‹وَ الَّذی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ هُوَ الْحَقُّ››، گفت: آنچه که از قرآن برای شما نازل کردیم حق است و امر باطلی در قرآن وجود ندارد.

وی افزود: خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید، ‹‹مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ›› قرآن مطالبی را که در مورد انبیاء قبلی عیسی وموسی و نوح نازل شده است را تأیید می‌کند، ‹‹إِنَّ اللَّهَ بِعِبادِهِ لَخَبیرٌ بَصیرٌ›› وخداوند نسبت به احوال بندگان خودش آگاه است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیه ۳۲ سوره فاطر نیز می‌فرماید، ‹‹ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا›› کتابی را که به پیامبر نازل کردیم در بین بندگانی که ما آن‌ها را برگزیدیم به ارث گذاشتیم.

وی افزود: خداوند می‌فرماید ما قرآن را به همه ندادیم و به تعدادی خاص دادیم، ‹‹الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا›› از بین بندگان خود تعدادی را انتخاب کردیم و قرآن را بین آن‌ها به ارث قراردادیم که منظور ما مسلمانان هستیم و ما بندگان برگزیده خدا هستیم که قرآن را نزد ما به ارث گذاشته است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در ادامه می‌فرماید، مردمی که قرآن را بین آن‌ها قرار دادیم سه گروه شدند که یک گروه، ‹‹فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ›› کسانی هستند که به خودشان ظلم می‌کنند و  با اینکه قرآن به این عظمت در اختیارشان قرار گرفته است، اما به خودشان ظلم می‌کنند و به آیات قرآن بی مهری می‌کنند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: این گروه نه قرآن را تلاوت می‌کنند و نه به آن عمل می‌کنند و نه آن را تبلیغ می‌کنند و حتی با قرآن مقابله هم می‌کنند و هرکس قرآن را تلاوت کند و یا فعالیت قرآنی کند مانع تراشی می‌کنند.

وی ادامه داد: گروه دوم کسانی هستند که ‹‹وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ›› میانه رو هستند و گروه سوم کسانی هستند که، ‹‹وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ›› نسبت به خوبی‌ها از بقیه سبقت می‌گیرند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: یگ گروه نسبت به خودشان ظلم می‌کنند و یک گروه هم میانه رو هستند و گروه دیگر کسانی هستند که از بقیه سبقت می‌گیرند، بنابراين گروه میانه به کار خیر سبقت نمی‌گیرد و صبر می‌کند همه که رفتند دنبال آن‌ها حرکت می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه در جبهه نیز برخی خط شکن بودند و جلوتر دیگران معبر را باز می‌کردند تا راه را برای حرکت رزمندگان باز کنند، گفت: برخی در امر دین و دینداری و عمل به دستورات دین نیز اینگونه هستند و راه را برای بقیه باز نمی‌کنند تا سبقت بگیرند صبر می‌کنند همه که رفتند و راه که باز شد حرکت می‌کنند.

وی افزود: خداوند یکی از این سه گروه را انتخاب می‌کند، ‹‹ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبیرُ›› گروهی که در امور خیر بر دیگران سبقت می‌گیرند سابقا به الخیرات هستند و پاداش آنها، ‹‹جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها›› بهشت است، ‹‹یُحَلَّوْنَ فی‌ها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ›› و دستبند‌هایی از طلا برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: کسانی که ظلم می‌کنند و فساد می‌کنند و حق مردم را پایمال می‌کنند در واقع به خودشان ظلم می‌کنند،  از این رو اگر کسی معرفت داشته باشد و متوجه باشد ظلم به ديگران در واقع  ظلم به خودش است هیچگاه به دیگران ظلم نخواهد شد./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات