۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۷۴۴
مدیر حوزه علمیه اردبیل مطرح کرد؛

ضرورت تعیین مدرک مستقل از دانشگاه برای طلاب حوزه علمیه

ضرورت تعیین مدرک مستقل از دانشگاه برای طلاب حوزه علمیه
حجت الاسلام نوروزی گفت: معادل سازی تحصیلات با مدارک دانشگاهی به درستی صورت نمی گیرد چرا که میزان تحصیل در حوزه علمیه و دانشگاه ها غیر قابل مقایسه است.

حجت الاسلام نوروزی مدیر حوزه علمیه اردبیل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، تحصیل در حوزه علمیه را صرفا دارای ابعاد علمی و آموزشی دانست و افزود: برخی با نگاه های غلط و برای به دست آوردن موقعیت های شغلی وارد حوزه علمیه می شوند در حالی که حوزه علمیه محل و منبع درآمد برای طلاب محسوب نمی شود.

حجت الاسلام نوروزی با انتقاد از عدم ارزش گذاری اختصاصی و نبود مدرک های مستقل در حوزه علمیه، گفت: معادل سازی تحصیلات حوزوی با مدارک دانشگاهی به درستی صورت نمی گیرد چرا که میزان تحصیل در حوزه علمیه و دانشگاه ها غیر قابل مقایسه است.

مدیر حوزه علمیه اردبیل اظهار داشت: متاسفانه موقعیت های شغلی و استخدام ها براساس مدارک دانشگاهی صورت می پذیرد و همین سبب سردرگمی و تمایل طلاب برای تحصیل در دانشگاه شده است.

وی با بیان اینکه برخی از محسنات تحصیل در دانشگاه در حوزه های علمیه وجود ندارد، ابراز کرد: ایجاد شان اجتماعی کاذب برای تحصیل در دانشگاه از دیگر اسباب تمایل طلاب برای تحصیل در دانشگاه است.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به اینکه مبانی برخی از رشته های دانشگاهی مانند تفسیر در حوزه علمیه است، عنوان کرد: طلاب با تحصیل عمیق در حوزه علمیه می توانند در این رشته ها موفقیت های چشمگیری را به دست آورند.

مدیر حوزه علمیه اردبیل تبیین فلسفه علوم حوزوی و توجیه طلاب توسط اساتید نسب به آن را بسیار مهم دانست و گفت: طلاب باید نسبت به جایگاه علوم حوزوی، دلیل نیاز به آنها و نقش آن در زندگی فردی و نیز جهان اسلام آشنایی پیدا کنند.

وی تولید رشته های تخصصی را در پرکردن خلأ تمایل طلاب به دانشگاه موثر دانست و افزود: حوزه علمیه با پرداختن به رشته های تخصصی می تواند در بین افکار عمومی و طلاب جایگاه خود را اثبات کند.

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه طلاب باید از همان سال های ابتدایی ورود به حوزه علمیه تحصیل در رشته های تخصصی را آغاز کنند، عنوان کرد: از معایب تحصیل در رشته های تخصصی این است که این رشته ها همزمان با دروس رسمی ارائه می شوند و همین امر موجب می شود تا طلاب عملا تنها فرصت شرکت در یکی از آنها را داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه اردبیل بیان کرد: بسیاری از طلاب از فلسفه تحصیل علومی مانند فقه و اصول آگاهی ندارند و همین سبب سرگردانی آنها شده است.

وی با بیان اینکه مثال های موجود کتاب های اصولی و فقهی متناسب با کارکردهای فقه در زمان فقهای قدیم است، گفت: باید شاهد مثال های کتاب های اصولی و فقهی به روزرسانی شود که این کار در انگیزه طلاب بسیار موثر خواهد بود./1350/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات