۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۲۶۱۲۷
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

شمار موقوفات حوزوی استان تناسبی با گستردگی فعالیت حوزه ندارد

شمار موقوفات حوزوی استان تناسبی با گستردگی فعالیت حوزه ندارد
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در حال حاضر شمار موقوفات حوزوی استان تناسبی با حجم و گستردگی فعالیت‌های حوزه علمیه در خراسان شمالی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست با مسؤولان اوقاف، با گرامیداشت دهه وقف، بر توجه و پرداختن بیشتر به ثبت موقوفات حوزوی در استان تأکید کرد.

وی با یادآوری سهم اندک حوزه‌های علمیه از حدود شش هزار موقوفه ثبت‌شده در خراسان شمالی، اظهار کرد: شمار موقوفات حوزه علمیه خراسان شمالی اندک بوده و این اندک بودن تناسبی با حجم و وسعت فعالیت‌های حوزه ندارد؛ ازاین‌رو باید این ضعف و کاستی در استان جبران شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: با روی کار آمدن مدیریت جدید نهاد اوقاف و امور خیریه در خراسان شمالی، موضوع ثبت وقف با نیت رفع نیازها و کاستی‌های مدارس علمیه استان در حال افزایش و رشد است.

وی در ادامه صحبت خود خاطرنشان کرد: باید برای ترویج فرهنگ وقف برای حوزه‌های علمیه و نهادهای وابسته به آن از طلاب و خانواده‌های آن‌ها مشارکت گرفت تا این نخبگان زمینه‌ساز فرهنگ وقف باشند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: درواقع یکی از مناسب‌ترین اقشار برای ثبت وقف با نیت رفع نیازهای حوزه‌های علمیه والدین و خانواده‌های طلاب و روحانیان هستند؛ زیرا این افراد بیش از دیگران آگاه به وضعیت و نیازهای این مراکز دینی و آموزشی هستند.

وی اضافه کرد: در طول تاریخ مدارس علمیه، همواره نیازها و منابع مالی این مراکز از سوی خیران و واقفان تأمین شده و این مدارس با حمایت مردم فعالیت می‌کردند و اکنون هم این روند باید تداوم داشته باشد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: اما با توجه به افزایش کمی و کیفی حوزه‌های علمیه در کشور و افزایش نیازهای مرتبط با این بخش، باید همت و مشارکت خیران و واقفان هم در این زمینه افزایش یابد.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: برای گسترش وقف حوزوی باید والدین طلاب را وارد عرصه وقف کنیم و در این راستا شایسته است کارگروه‌هایی در مدارس علمیه هر شهرستان تشکیل شود تا در کنار اداره اوقاف به فعالیت وقف و ترویج این امر مهم در رابطه با نیازهای حوزوی بپردازد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه حتی وقف اندک هم می‌تواند زمینه‌ساز ترویج بیشتر آن باشد، افزود: الزاماً نباید وقف را منحصر در موقوفات معظم دانست؛ زیرا حتی با وقف اندک و کم هم می‌توان روحیهٔ بخشیدن را در جامعه ایجاد کرد و باعث ترویج فرهنگ وقف شد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات