۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۶۳۳۱۵۹
حجت الاسلام سبحانی تأکید کرد؛

ضرورت احیای میراث بزرگان دینی

ضرورت احیای میراث بزرگان دینی
حجت الاسلام سبحانی گفت: در تشیع حفظ میراث شخصیت ها دچار کم رنگی شده است و باید بررسی شود چرا تشیع چنین به از دست رفتن میراث و شخصیت های خود دچار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سبحانی، دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی در چهارمین پیش نشست این کنگره که امروز در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به ناشناخته ماندن بزرگان دینی و ضرورت پرداختن به آثار و شخصیت این بزرگان، گفت: این کنگره به پاسداشت بزرگانی تشکیل شده است که تشیع در سراسر جهان مرهون زحمات آن ها است.

وی تأسیس مدرسه لکهنو در هند را از بزرگترین حرکت شیعه دانست و اظهار کرد: مدرسه کهنو توسط علامه میر حامد حسین لکهنوی بعد از مدرسه علمیه اصفهان تأسیس شد که از بزرگترین حرکت های شیعه است اما این شخصیت ها در خراسان که خود محل رشد و نمو این شخصیت ها بوده، ناشناخته است.

حجت الاسلام سبحانی با بیان این که تجربه های مدرسه علمیه لکهنو بسیار است، افزود: مدرسه علمیه لکهنو در هند توانست تشیع عامیانه هند را که تحت جریان اخباری گری و صوفی گری بود، تحت الشعاع قرار داده و تشیع فقهی و کلامی را بنیان گذاری کند این مدرسه، مدرسه ای اجتهادی است و نهضت علمی و اجتماعی ایجاد کرد.

دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی به ضرورت احیا میراث بزرگان دینی تأکید کرد و گفت: در تشیع حفظ میراث شخصیت ها دچار کم رنگی شده است و باید بررسی شود چرا تشیع چنین به از دست رفتن میراث و شخصیبت های خود دچار شده است و اگر نمی تنوانیم میراث آن ها را پاس داریم می توانیم با توجه به ظرفیت های برزگان میراث خود را احیا کنیم از جمله مدرسه لکهنو سهم بزرگی در میراث ما دارد و ما وظیفه داریم آن را احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مقوله امامت و ولایت یکی از ارکان بزرگ مدرسه لکهنو است همچنین این مدرسه به عرصه فقه، کلام، علم، اصول و دیگر عرصه ها پرداخته است و امروز به همت موسسات حوزوی در ایران کار بزرگ احیای این آثار در حال تحقق است.

حجت الاسلام سبحانی ادامه داد: آثار این مدرسه در برهه ای کوتاه به صورت ناقص منتشر شد و از دهه 20 با همت مرحوم امام بحث عبقات الانوار از آثار علامه میر حامد حسین لکهنوی در حوزه علمیه قم مورد احیا قرار گرفت و در سال های اخیر به همه موسات مختلف آثار این عالم بزگ در حال احیا بوده و بیش از 100 جلد از آثار این مدرسه در حال آماده سازی است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات