۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۳۷۶۷۳
برشی از زندگی سیدالعلماء

دعای سیدالعلماء در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی چه بود؟

دعای سیدالعلماء در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی چه بود؟
یکی از شاگردان آیت‌الله خسروشاهی درباره این جریان می‌گوید: «یک روز در محضر آقای خسروشاهی بودیم. یک کسی خدمت حاج‌آقا آمد گفت: فلانی را می‌شناسید؟ حاج آقا گفت: بله چطور؟ گفت: فوت کردند. حاج آقا گفتند حالا که فوت کرده من یک خاطره بگویم: ما با ایشان هم‌بحث خیلی صمیمی و جدی بودیم که حتی خانه ایشان هم می‌رفتیم. ما شنیدیم که او از حضرت امام زاویه گرفته و با ایشان مشکل دارد. یک روز من سر بحث گفتم اگر کسی با امام مشکل داشته باشد من همین الآن رابطه‌ام را با او قطع می‌کنم. آن آقا هم گفت: یاالله قطع کن. این را گفت و من همان موقع از خانه‌اش آمدم بیرون و تا الآن که شما گفتید فوت کرده دیگر ندیدمش!»
به گزارش خبرگزاري رسا، آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی از قدیمی‌ترین شاگردان امام خمینی و اساتید حوزه علمیه تهران بود در دوم بهمن ماه 1395 درگذشت. همزمان با دومین سالگرد وی روایتی از علاقه و پایبندی آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی به انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.
 
*** مرزبندی آیت‌الله خسروشاهی با مخالفان امام خمینی ***
 
علاقه آيت‌الله خسروشاهي به امام خميني فقط در حد ارتباط متداول علمي و حوزوي نبود بلکه او امام را به عنوان ولي و مقتداي زمان معيار درستي و نادرستي راه و روش افراد مي‌دانست. تا جايي که روابط خود را با دوستان و نزديکان خود بر اين اساس تعريف مي‌کرد و رابطه چندين و چندساله خود را رها مي‌کند. 
 
يکي از شاگردان آيت‌الله خسروشاهي درباره اين جريان مي‌گويد: « يک روز در محضر ‌آقاي خسروشاهي بوديم. يک کسي خدمت حاج‌آقا آمد گفت: فلاني را مي‌شناسيد؟ حاج آقا گفت: بله چطور؟ گفت: فوت کردند. حاج آقا گفتند حالا که فوت کرده من يک خاطره بگويم: ما با ايشان هم‌بحث خيلي صميمي و جدي بوديم که حتي خانه ايشان هم مي‌رفتيم. ما شنيديم که او از حضرت امام زاويه گرفته و با ايشان مشکل دارد. يک روز من سر بحث گفتم اگر کسي با امام مشکل داشته باشد من همين الآن رابطه‌ام را با او قطع مي‌کنم. آن آقا هم گفت: ياالله قطع کن. اين را گفت و من همان موقع از خانه‌اش آمدم بيرون و تا الآن که شما گفتيد فوت کرده ديگر نديدمش!»
 
*** از پيشنهاد شهيد بهشتي تا مخالفت با بني‌صدر***
 
پس از پيروزی انقلاب اسلامي ياران و روحانيون مبارز از شاگردان امام، مسئوليت‌هاي مهمي را در اختيار گرفته و به فعاليت پرداختند اما آيت‌الله خسروشاهي هميشه از پذيرش اين موضوع امتناع مي‌کرد. تا جايي که شهيد آيت‌الله بهشتي شخصاً از وي براي حضور در دستگاه قضائي کشور دعوت کرده بود. اما از آنجايي که تربيت فرهنگي جوانان براي اين شاگرد امام و علامه طباطبايي اهميت ويژه‌اي داشت، مسئوليت‌هايي از اين قبيل را نمي‌پذيرند.
 
اما آقای خسروشاهي هرگز به مسائل و حوادث سياسي بي‌اعتنا نبود. مسئله ديگر در اولين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بود که آيت‌الله خسروشاهي به شدت با کانديداتوري بني‌صدر و اقبال برخي از روحانيون به وي مخالفت مي‌کند و با مسئولين و تأثيرگذاران مختلف رايزني مي‌کند تا بلکه بتواند آنان را هوشيار کند اما موفق نمي‌شود. وقتي دليل مخالفت‌ها را از آيت‌الله خسروشاهي جويا شدند جواب جالبي داد. او گفت من کتاب‌هاي بني‌صدر را خواند‌ه‌ام با ارزش‌ها و معيارهاي ما زاويه داشته و با روحانيت مشکل دارد.
*** دعای آیت‌الله خسروشاهی در دیدار با رهبر انقلاب ***
 
هرچند در ظاهر آيت‌الله خسروشاهي بيش از هر چيز به درس و بحث و تربيت طلاب شناخته مي‌شد اما عهد او با امام و انقلاب پابرجا بود. اين شاگرد ديرين امام، همچون گذشته مراودات و ارتباطات ويژه‌اي با جانشين امام يعني آيت‌الله خامنه‌اي داشت.
 
يکي از شاگردانش درباره اهتمام ويژه آيت‌الله خسروشاهي به طرفداری از رهبری مي‌گويد: « بسيار طرفدار امام و آقا بودند. يادم هست که ايشان توصيه مي‌کرد هرکسي هر جهادي ازش بر مي‌آيد بايد در راه اسلام انجام بدهد و اگر کاري از دستش ساخته نيست حداقل دعا کند. ايشان مي‌گفت چند نفرمان سر به سجده مي‌گذاريم و براي رهبر دعا مي‌کنيم؟ ‌براي سيد حسن نصرالله دعا کنيم؟...»
 
براي درک روابط صميمانه و خالصانه آيت‌الله خسروشاهي با آيت‌الله خامنه‌اي مي‌توان به ملاقاتي که در حاشيه ديدار طلاب و اساتيد حوزه‌های علميه تهران با رهبر انقلاب داشتند اشاره کرد. در اين ديدار - که بخشي از فيلم و تصوير آن در رسانه‌ها منتشر شد-  يکي از زيباترين ابراز علاقه‌ها و ملاطفت‌ها به وجود آمد که اوج آن وقتي بود که « آيت‌الله خسروشاهي به آقا گفتند: من روز و شبي نيست که برای شما دعا نکنم و به قول عوام خدا از عمر ما کم کند و به عمر شما اضافه کند.»/1360/
 
منبع:مرکز اسناد انقلاب اسلامی
ارسال نظرات