۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۴۲۴۵۳
استاد حوزه علمیه و دانشگاه:

دعای هفتم صحیفه سجادیه راهگشا و گره‌گشای گرفتاری‌ها است

دعای هفتم صحیفه سجادیه راهگشا و گره‌گشای گرفتاری‌ها است
استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: همان‌گونه که رهبری هم در رابطه با مواجهه با ویروس کرونا تصریح کردند دعای هفتم صحیفه سجادیه راهگشا و گره‌گشای گرفتاری‌ها است.

حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به توصیه رهبری مبنی بر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه در مواجهه با بیماری کرونا، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای، همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند در رابطه با ویروس جدید: «دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت».

وی با اشاره به علت توصیه حضرت امام خامنه‌ای به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه (ع)، افزود: در صحیفه سجادیه و در مطلع دعا آمده است: «وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ (علیه‌السلام) إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ، أَوْ نَزَلَتْ بِهِ مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکرْبِ»؛ دعای آن حضرت هنگامی که برایشان امر مهمی پیش می‌آمد یا رنج و مصیبتی بر ایشان وارد می‌شد و هم‌چنین هنگام سختی‌ها و تنگناها.

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز این دعا بعد از دعای توسل و قبل از دعای «الهی عظم البلاء» است و در فهرست مفاتیح این عنوان نوشته شده است: دعای «یا من تحل به عقد المکاره».

وی ادامه داد: مرحوم شیخ عباس در توضیح این دعا می‌نویسد: کفعمی در مصباح دعایی نقل کرده و فرموده سید بن طاوس این دعا را برای ایمنی از سلطان و بلاء و ظهور اعداء و خوف و فقر و تنگی سینه ذکر کرده و آن از ادعیه صحیفه سجادیه است پس هرگاه ترسیدی از ضرر آنچه ذکر شد بخوان آن را این است دعا: یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ... .

حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: مرحوم سید بن طاووس در کُتب ارزشمند خود این دعا را در دو موضع سفارش کرده است؛ یکی در روز سوم ماه مبارک رمضان «فمن ذلک دعاء الیوم الثالث من شهر رمضان» «یا مَنْ تُحَلُ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ...».

وی اضافه کرد: دیگری با نقل این روایت: یَسَع بن حمزة القمی می‌گوید: عمرو بن مَسعَدة، وزیر معتصم عباسی مرا فراخواند و به من گفت: پرونده سنگینی در مورد تو داریم و دستور داد مرا دستگیر و زندانی کنند. من که از این پیشامد بسیار ترسیده بودم، مخفیانه نامه‌ای به محضر امام هادی (ع) نوشته از ایشان استمداد کردم. ایشان هم در جواب نامه دعای «یا مَنْ تُحَلُ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ...» را نوشته و چنین مرقوم فرمودند: نترس و نگران نباش، خدای متعال را با این دعا بخوان تا به زودی نجات یابی که آل محمد (ص) هنگام گرفتاری‌ها، توطئه دشمنان، فقر و تنگدستی، تنگناها و پریشانی‌ها این دعا را می‌خوانند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
السلام علیک یا سید الساجدین
0
0