چیستی دعا و نحوه تاثیرگذاری در عالم
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در علم فلسفه بیشتر فلاسفه میگویند که عوالم پنج قسم هستند و هر عالم علتی برای عالم دیگر است.
این عوالم عبارتند از: عالم ذات خداوند، عالم فعل خداوند، عالم عقل، عالم مثال و عالم ماده. دو عالم اول مرتبط به خود خداوند است و هیچ وجود دیگری در آن راه ندارد، عالم بعدی عالم عقل است؛ عالمی که نه ماده است و نه اینکه خصوصیات عالم ماده را دارد و به عالم ملائکه هم معروف است.
عالم مثال مرکز همه حسنات و شرور
عالم دیگر عالم مثال است که ماده نیست ولی اشکال و خصوصیات ماده را دارد، یعنی دارای رنگ و شکل و ... است که در لسان شرع معروف به عالم برزخ میباشد که همانند خواب است که در آن أشکالی میبینیم ولی هیچکدام ماده نیست و پس از آن عالم ماده و جهان خودمان قرار دارد، هرکدام از این عالمها علت عالم بعدی است و به وجود آورنده عالم بعدی میباشد، بنابراین تمام حسنات و شرور در عالم مثال قرار دارد و از آنجاست که عالم ماده تدبیر میگردد.
به این عوالم در علم عرفان حضرات خمس گفته میشود و به عبارت دیگر همه عوالم محضر خداست و همه عالم را مدبرات أمر اداره میکنند. اداره اصلی عالم با دو اسم اعظم خداوند انجام میگیرد، یکی اسم رحمانیت خداوند است و دیگری اسم رحیمیت است.
با اسم اعظم رحمانیت، خورد و خوراک و زندگی تمام موجودات اعم از نباتات، حیوانات و ... اداره میشود و به آنها عطا میگردد ولی با اسم رحیمیت خداوند، زندگی مؤمنانی که خود را بنده خداوند میدانند، ربوبیت و الوهیت او را قبول دارند، تدبیر میگردد و نعمتهای خاصی به آنها عطا میگردد که یکی از آن نعمتها، نعمت دعاست که بندگان خداوند با این دعا میتوانند تدابیر امور زندگی را برگردانند و شرور و بلاها را دفع کنند که البته این دعاها هرچه جمعیت باشد، اثرگذارتر است چون حرکت انسان به سمت برزخ کاروانی است.
این دعا علاوه بر تاثیر گذاری که گفته شد، آرامش روانی و اطمینان خاصی ایجاد میکند که با هیچ چیز قابل قیاس نیست. البته ممکن است برخی بگویند دعاهای ما اجابت نمیگردد که این مطلب یا بدین خاطر است که انسانها گناهی دارند که باعث حبس دعا میگردد و دعاها اجابت نمیگردد همانطور که در دعای کمیل است اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا و یا اینکه برآورده شدن آن دعا صلاح انسان نیست. /882/ 703/
علی رضا سیاحت، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم