۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۴۹۰۱۰

مهار عطش نقدینگی ورودی به بازار سرمایه با عرضه سهم

مهار عطش نقدینگی ورودی به بازار سرمایه با عرضه سهم
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز گذشته با رشد خیر‌ه‌کننده ۲۳ هزار و ۲۱۹واحدی روبه‌رو شد، با توجه به تشدید رکود اقتصادی به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها و بازار‌های رقیب بورس، فضا برای رشد این بازار تا حدی مهیا بوده‌است که عده‌ای از کارشناسان اقتصادی بی‌پرده از شکل‌گیری حباب در بازار سرمایه سخن می‌گویند و معتقدند اگر سهام جدید در بازار عرضه نشود، بازار سرمایه تعادل خود را بیش از پیش از دست می‌دهد.
به گزارش خبرگزاري رسا، ارزش کل بازار بورس اوراق بهادار تهران که در پایان سال ۹۷ تنها حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بود با بیش از دو برابر رشد هم اکنون در محدوده ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفته‌است، این در حالی است که ارزش معاملات در سال ۹۷ در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۵۱۲ هزار میلیارد تومان جهش کرد، در واقع با ۵۱۲ هزار میلیارد تومان معامله سهام در سال ۹۸ در حدود ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان بر ارزش سهام بیش از ۳۲۰ شرکت حاضر در بورس افزوده شد.

اگر چه در سال ۹۸ کمتر از ۱۰ عرضه اولیه در بازار بورس اوراق بهادار به ارزشی در حدود ۳ هزار میلیارد تومان انجام شد، اما در مجموع سال‌های سال است که شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه رشد چندانی نداشته‌اند و کمتر از ۳۵۰ شرکت در بازار وجود دارد، از این‌رو به لطف رکود و کنترل شدید بازار‌های موازی بورس، این بازار توانسته از سال گذشته تا کنون صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کند، از همین‌رو این شائبه در بین برخی از کارشناسان اقتصادی شکل گرفته است که بخشی از بازار سرمایه درگیر حباب قیمتی شده‌است و، اما با توجه به تبلیغاتی که در رابطه با بازار سرمایه شکل گرفته‌است و ذی‌نفعان میلیون‌ها نفری که در رابطه با رشد قیمت سهام در کشور وجود دارد بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌ترسند که در رابطه با وجود حباب قیمتی در برخی از سهم‌های حاضر در بازار سرمایه سخنی بگویند.

در همین راستا برخی از کارشناسان اقتصادی بدون اشاره به حباب شکل گرفته در برخی از سهم‌ها به دولت و مجموعه‌های اقتصادی توصیه می‌کنند که برای تعادل بخشی به بازار سرمایه، جا دارد یا سهام جدید در بازار عرضه کنند یا اینکه بخشی از سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه خود را عرضه کنند تا عطش نقدینگی در بازار سرمایه با سهام گرفته شود و ورود نقدینگی جدید به بازار به افزایش قیمت بدون ضابطه قیمت برخی از سهم‌ها منتج نشود.

در همین رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه اموال مازاد دولتی در بازار بورس می‌تواند از ارائه قیمت‌های کاذب در بورس جلوگیری کند و این موضوع هم نقدینگی بالا و سرگردان در جامعه را به سمت بورس هدایت و تعادل را میان پول و سرمایه ایجاد کند.

محمود بهمنی با اشاره به اینکه ما بار‌ها بر اجرای اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی توسط دولت تأکید داشته‌ایم، گفت: براساس گزارش دیوان محاسبات متأسفانه دولت تنها ۲۶ درصد شرکت‌های دولتی را واگذار کرده و این موضوع بیانگر آن است که از دارایی‌های موجود به نحو مطلوب استفاده نشده‌است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس تصریح کرد: دارایی‌هایی نزد سیستم بانکی و وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد که بازدهی لازم را ندارند که به این دارایی‌ها اصطلاحاً سمی گفته می‌شود که باید برای نگهداری از این دارایی‌های سمی هزینه‌هایی هم پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر دولت بتواند دارایی‌های سمی را به نقدینگی تبدیل کند، ضمن افزایش بازدهی می‌تواند به مقدار زیادی کسری بودجه خود را نه در بخش هزینه‌ای بلکه در بخش سرمایه‌گذاری افزایش داده و آن را به سرمایه‌های پربازده تبدیل کند.

حذف حاشیه‌ها با عرضه اموال مازاد دولتی در بورس
بهمنی با بیان اینکه خوشبختانه اخیراً شنیده‌ایم، دولت یکسری از دارایی‌های مازاد خود را مانند شستا در بورس عرضه می‌کند، بیان داشت: دولت می‌تواند یکسری از دارایی‌های خود را در بورس با قیمت واقعی بفروشد نه اینکه اموال مازاد دولتی را با مذاکره واگذار کند و بعد از آن هم شاهد هزار مدل نظارت، بازرسی و مسائل خاص و استیضاح باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید براینکه عرضه اموال بلا استفاده و مازاد دولتی در بازار بورس چندین مزایا دارد، اظهار داشت: دولت به دلیل ارائه اولین بخش از اموال در بورس، می‌تواند پول دریافتی را در بخش سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار دهد یا این نقدینگی را به بخش سرمایه بانک‌ها، شرکت‌ها و رونق تولید هدایت کند.

وی افزود: از سوی دیگر عرضه اموال مازاد دولتی در بازار بورس می‌تواند از ارائه قیمت‌های کاذب در بورس جلوگیری کند و این موضوع هم نقدینگی بالا و سرگردان در جامعه را به سمت بورس هدایت می‌کند، بنابراین تعادل میان پول و سرمایه ایجاد می‌شود.

در جریان دادوستد‌های روز گذشته بازار سرمایه بیش از ۵ میلیارد و ۷۷۵ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان در بیش از ۸۳۰ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۲۳ هزار و ۲۱۹ واحدی در ارتفاع ۶۶۸ هزار و ۹۸۱ واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و گروه مپنا شد.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) ۶ هزارو ۱۸۷ واحد، کل (هموزن) ۷ هزارو ۹۷۳ واحد، قیمت (هموزن) ۵ هزارو ۳۰۲ واحد، آزاد شناور ۳۲ هزارو ۳۳۵ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب ۱۷ هزارو ۲۰۵ و ۴۶ هزارو ۴۰ واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون ورقه به‌ارزش ۲ هزارو ۹۰۸ میلیارد تومان در ۴۹۵ هزار نوبت، آیفکس ۲۵۴ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۸ هزارو ۴۳۸ واحد قرار گرفت.

تخصیص ۲ میلیون تومان سهام شرکت‌ها در قالب ETF به هر کد ملی
بر اساس مصوبه هیئت دولت، درباره عرضه سهام شرکت‌ها در قالب ETF، ۲ میلیون تومان به هر کد ملی تخصیص خواهد یافت.

هیئت وزیران در جلسه بیستم فروردین ماه خود به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء ۲ بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور تصویب کرد: سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور ۲۰ میلیون ریال تعیین می‌شود، در صورت فزونی تقاضا بر عرضه از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص استفاده خواهد شد.

۲- هر شخص حقیقی (هر کد ملی) می‌تواند فقط یکبار از تخفیف اعلام شده توسط هیئت وزیران استفاده نماید.

۳- پنج واحد درصد از تخفیف اعلام شده توسط هیئت وزیران به بازارگردانی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت.

۴- در صورت عدم فروش کامل سهام قابل واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام باقیمانده موضوع واگذاری با استفاده از روش ثبت‌سفارش عرضه خواهد شد./1360/
ارسال نظرات